torstai 7. marraskuuta 2019

Fester's Quest


Games Beaten: 152/709
Genre: Adventure
Goal: Defeat Spaceship Nucleus (Area 6)

Arvosana: 4/10
Vaikeusaste: 7/10

Tämän kohdalla AVGN oli kyllä täysin oikeassa. Hieman semmoinen Festerin visvaisen syylän jälkimaku jäi suuhun tästä.
Fester on ottamassa rusketusta pintaan kuun valossa kun huomaa että UFO laskeutui kotikaupunkinsa ylle. Onneksi perheen isoäiti on ollut kaukaa viisas ja tiesi että muukalaiset tulevat ja yrittävät kaapata kaupungin.
Isoäiti laittoi kristallipallonsa avulla perheen sukukartanon ylle suojaavan loitsun. Se kannatti, sillä muukalaiset jättivät sukukartanon rauhaan.
Gomez jää varmistukseksi suojelemaan sukukartanoa, mutta Fester päättää ottaa aseen käteen ja lähtee muukalaisjahtiin.

Pelissä ei periaatteessa ole kenttiä lainkaan vaan seikkaillaan yhdessä isossa kaupungissa. Välillä mennään viemäreissä ja välillä talojen sisällä. Taloissa kohdataan isommat muukalaiset pomotaistelun merkeissä.
Aika putkijuoksu tämä kuitenkin on, kovinkaan moneen paikkaan ei pääse.


Tässä on myös yritetty selvästi jotain uutta sillä talojen sisäpuolet on tehty 3D tyyliin. Ihan hirveitä paikkoja. Kaikki näyttää samalle, ei tiedä mistä tuli ja minne pitäisi mennä. Näissä ei myöskään ole mitään muuta kuin toinen ovi jossain päin rakennusta jonka takana on muukalainen odottamassa.
Vain yhdessä talossa on energiapäivitys joka nostaa kokonaisenergiamäärän hurjaan kolmeen yksikköön!

Festerillä on käytössään tussari jonka tehoa pystyy parantamaan tappamalla vihollisia ja keräämällä niiltä saadut esineet. Aseeseen saa seitsemän eri päivitystä ja viimeinen päivitys onkin jo melkoisen hyvä!
Suurin osa päivityksistä on vähän kyseenalaisia sillä ammukset lentävät joko aaltomaisena liikkeenä tai pyörivät ympyrää. Helposti missaa viholliset tälläisillä patterneilla.

Myöhemmin käyttöön saa myös ruoskan ja siihen saa kolme päivitystä. Ilmeisesti Sunsoftin pojat olivat pelanneet liikaa Castlevaniaa kun viimeinen päivitys on tuliruoska :D


Pelistä löytyy muitakin tavaroita jotka lähes kaikki ovat todella hyödyllisiä. Polttimolla saa pimeät viemärit valaistua, avaimilla pääsee lukittuihin taloihin sisään, hirttosilmukalla kutsutaan Lurg paikalle ja se tappaa kaikki viholliset ruudulta, pihdeillä saa hidastuksen poistettua, TNT:llä voi räjäytellä vihollisia, raketeilla helposti osumia pomotaisteluissa ja rahalla saa ostettua hodareita kojuista.
Löytyy myös energiat täyttävä pullo ja kuolemattomuus pullo.

Oli kyllä hieman semmoinen Blaster Master fiba tässä läsnä. Jotkut spritet oli suoraan siitä ja pomotaisteluiden tyyli oli hyvin samanlainen.

Tää on näitä tapauksia että olisi voinut olla hyvä peli, mutta typerillä asioilla kustu. Itsellä oli neljä asiaa jotka pilasivat pelinautinnon.

1) Aseen tehoa huonontavat esineet. Viholliset pudottavat joko aseen tehoa parantavia tai huonontavia esineitä. Huomattavasti enemmän tippui näitä huonontavia. Tämä olisi ollut ihan ok juttu, mutta näitä tippui koko ajan.
Monesti tiukassa tilanteessa tai huomaamattomuuttaan käveli vahingossa huonontavan esineen päälle ja aseen teho laski. Silloin jotkin kohdat muuttui paljon vaikeammiksi. Onneksi esineet sentään katosi ruudulta tietyn ajan päästä.
Ruoskassa oli vielä hieno ominaisuus että sillä pystyi keräämään esineet maasta. Kun monta vihollista hakkasi putkeen ja vihollinen pudotti huonontavan esineen, se tuli kerättyä siinä samalla. Rasittavaa.

2) Vain yksi elämä käytössä. Kerran kuolee ja homma on siinä. No, tässä on onneksi loputtomat continuet ja sai jatkaa samoilla esineillä kun kuollessaan. Mutta ärsyttävä piirre oli, että peli alkoi aina ihan alusta kun kuoli, oli sitten miten pitkällä tahansa.
Toki kävely takaisin pelin loppupuolelle on nopeampaa kun on paremmat varusteet mutta todella rasittava ratkaisu. Olisi nyt laittanut pomon jälkeen jatkopaikan vaikka.

3) Panokset eivät mene seinän läpi. Okei, tämä ei olisi mikään ongelma mutta pelissä on paljon todella kapeita kohtia ja seinä vain syö ammukset. Vielä kun suurin osa aseista on mallia "ei lennä suoraan", vihollisiin osuminen on tuskallista.
Monesti vihollisen pitää olla ihan kiinni Festerissä jotta panos osuu. Kun vihollinen on vielä todella kestävä, joutuu menemään jatkuvasti taaksepäin, ettei ota osumaa itse. Joissain käytävissä saa tietyt asepäivitykset lentämään täydellisesti käytävän poikki kun on frametarkassa kohdassa. Todella hauskaa!

4) Liian nopeasti respawnaavat viholliset. Peleissä on tuttua että viholliset tulevat takaisin kun liikkuu pois niiden spawnipaikasta ja palaa siihen. Tässä ne tulevat ihan liian helposti, riittää että ei liiku lainkaan :D Pitää nytkyttää hieman eteenpäin samalla ampuen jotta vihollistulva lakkaa.
Joskus vihollisia on niin jäätävä kasa kun ei kerkeä ampumaan ja joutuu menemään taaksepäin että ne katoavat ruudulta.


Oli tässä hyviäkin puolia! Grafiikat ja musiikit oli loistavat, eritoten pomojen biisi oli mahtava. Myös pomotaistelut olivat mukavan kuumottavia ja kun patternin oppi, menivät suht mukavasti läpi.


Muu peli meni suhteellisen kivuttomasti läpi paitsi viimeinen mesta eli muukalaisten alus. Viimeiseen pomoon pääsin monesti, mutta siihen homma kaatui. Tähän taisteluun tarvittiin lähes kaikki energia- ja kuolemattomuuspullot. Lisäksi vielä kasa raketteja kun en ainakaan keksinyt muuta tapaa osua siihen. Eli kun pelissä on vain yksi elämä käytössä, virheisiin ei ollut todellakaan varaa.
Loppuun asti piti päästä täysillä energiolla ja täysillä pulloilla. Muukalaisten aluksessa isona apuna oli Lurg jonka avulla sai huoneet tyhjäksi hankalista vihollisista.
Tässä matkalla pomohuoneeseen kului pakosti yksi tai kaksi energiapulloa.
Läpimenneellä yrityksellä olin jo lähellä luovuttamista kun oli yksi palkki energiaa jäljellä ja ei mitään muita apukeinoja enää. Juuri kun pomon ammus oli osumassa Festeriin, se kuoli raketteihin jotka olin laukaissut hetkeä aikaisemmin :D


Helpomminhan tuo olisi toki mennyt jos olisi päässyt aluksen vähän vähemmillä energianmenetyksillä. Läpi kuitenkin :)

Taas yksi Never Again -läpäisy :D


Lisäys: Jälkeenpäin selvisi, että PAL -versio ei ole ihan näin armoton kuin tämä NTSC. Siinä panokset menevät seinien läpi ja vihollisten sekä pomojen kestävyyttä on heikennetty.
No, minä kun pääosin pelaan pelit NTSC -versioina niin en ollut tietoinen asiasta.
Tulipahan pelattua hc-versio läpi sitten! :D



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti