lauantai 23. marraskuuta 2019

Spider-Man: Return of the Sinister Six


Games Beaten: 168/709
Genre: Action
Goal: Defeat Dr. Octopus (Stage 6)

Arvosana: 7/10
Vaikeusaste: 4/10

En ole koskaan ollut mikään supersankari fani ja etenkin nää Marvelin jutut on ihan pimennossa.
Supersankareista Batman on ihan cool, se on varmaan tutuin itselle.

Dr. Octopus on pahamaineinen rosvo jolla on vain yksi tavoite; hallita maailmaa! Hänen yrityksensä on kuitenkin aina kaatuneet samaan ongelmaan ja ongelman nimi on Spider-Man.
Mutta Dr. Octopus ei luovuta. Hän on koonnut kasaan kuusi super-rosvoa joiden avulla saataisiin maailmanvalloitusaikeet viimein toteutumaan.
Electro, The Sandman, Mysterio, The Vulture, Hobgoblin ovat jälleen yhdessä hävittämään yhden tietyn ötökän pois elävien kirjoista.
Ainoa toivo jolla super-rosvot saadaan nippuun, on Spider-Man. Edessä on rosvojen halpamaisia temppuja ja sekä melkoinen vihollis-armeija jotka vartioivat tietä heidän piilopaikkoihinsa.
Selviääkö Spider-Man tästä sopasta ja saako hän palautettua maailmaan taas rauhan?

Jälleen kaverin yhden ehdotus. Ihan mukavaa, että hän ehdottelee mulle näitä pelailuja, ei tarvitse itse randomilla päättää seuraavaa peliä :D

Peli oli jokseenkin tuttu AVGN:n peliarvostelusta ja NES-Retromaailman streamista. Kokonaisuutena kuitenkin aika pimennossa oli tämä.

AVGN:n arvostelusta sai todella negatiivisen kuvan tästä (ylläri) mutta tämähän olikin sitten positiivinen yllätys jälleen kerran. Oikeastaan aika pirun hyvä peli!

Diggailin graafisesta tyylistä ja musiikeista, oikein tunnelmallista. Hieman miinusta tulee lagisesta ja heikoista kontrolleista sekä huonoista hitboxeista.


Kontrollit eivät olleet ongelma kuin aloittaessa, sillä niihin tottui nopeasti. Tässä oli vielä hienosti hyppy ja lyönti laitettu väärin päin että B:stä hyppäsi ja A:sta löi, tähänkin tottui nopeaan :)
Ärsyttävää oli, kun lyönti ja hyppypotku oltiin laitettu saman napin alle. Kerran painamalla Spider-Man löi ja jos näpytti A:ta, se teki hyppypotkun. Monesti tiukoissa tilanteissa unohti tämän ja hahmo sitten heilui ympäri vihollista hyppypotkun aikaansaamana :D

Seitin käyttö oli myös hieman kankeaa. Aluksi en tiennyt että tässä edes voi käyttää seittiä, mutta jouduin tilanteeseen mistä ei perus hypyllä päässyt pois niin rupesin testailemaan.
Seitti aktivoitiin painamalla A:ta ja B:tä yhtä aikaa. Kun seitin ampui oikeaan kohtaan niin, että Spider-Man ei osu mihinkään, pystyi sen avulla pyörimään jopa 360°!
Toisessa kentässä olin todella pitkään jumissa yhden kuilun pohjalla kun en osannut seittiä käyttää.
No, tapatin itseni vihollisiin jotta pääsin sieltä pois. Onneksi tuo reitti ei ollut edes pakollinen ja en sen kummemmin sitten ruvennut seitin kanssa pelleilemään.
Seitin käytön joutui kuitenkin masteroimaan, sillä jo seuraavassa kentässä oli kohta, mistä ei päässyt eteenpäin ilman heilautusta. Piti oikein ohjekirjaa syynäillä että mitenhän seittiä käytetään.

Pelin nimestä voi päätellä että se sisältää kuusi kenttää. Kolme ensimmäistä kenttää on pidempiä kuin loppupään kentät. Ne sisältävät useita alueita kun taas kolme viimeistä kenttää ovat vain yhden alueen mittaisia.


Pelissä on yksi elämä ja yksi continue. Eli periaatteessa continue on toinen elämä. Lisäreitä ei saa lisää.

Energiaa saa onneksi vihollisilta takaisin aika helposti. Vihollisia hakkaamalla saa pisteitä ja kun kerää 1000 pistettä, saa yhden palkin energiaa takaisin.
Energiamittari sisälsi neljä palkkia ja se toimi vähän omituisesti. Välillä sai osua vaikka kuinka moneen viholliseen ja ammukseen eikä siitä lähtenyt mitään pois. Sitten välillä jo yhdestä osumasta meni yksi palkki pois.
Välillä energiapalkki meni lähes nolliin tai jopa henki lähti muutamassa sekunnissa jos osui liian pitkään vihollisiin tai muihin ansoihin. Ilmeisesti jokin bugi, todella rasittava sellainen.


Ei tämä silleen kovin vaikea ollut, vaati hieman vihollisten paikkojen opettelua ja pientä tuuriakin.

Continuea piti yrittää säästää mahdollisimman pitkälle, mielellään viimeiseen pomoon asti jotta tämän pääsi läpi.
Kenttien jälkeen sai vain yhden palkin energiaa lisää, ei täysiä energioita. Aika julma ratkaisu kun pelissä on näinkin vähän elämiä.


Kolme ensimmäistä kenttää piti mennä melkoisen virheettömästi läpi. Onneksi opettelulla tämä onnistui helposti. Ensimmäisen kentän pomo, Electro oli kyllä melkoinen trolli. Se lenteli ympäri huonetta ja osuminen oli välillä todella hankalaa. Huonot hitboxit ei helpottaneet asiaa yhtään.
Toinen pomo oli ehdottomasti pelin hankalin ja se onnistui välillä tekemään paljonkin vahinkoa.
Tämä ei onneksi hirveästi haitannut sillä seuraavasta kentästä sai todella helposti kerättyä energiapalkin tai kaksi kun tappoi tarpeeksi vihollisia.
Kolmannen kentän pomo eli Mysterio piti päästä ilman osumia sillä kentät neljä ja viisi olivat sellaisia että ne täytyi mennä juoksemalla läpi tappamatta ketään. Viholliset olivat liian kestäviä ja taivaalta satoi roinaa jatkuvasti.
Välillä tuli osumaa, mutta kunhan näiden kahden kentän jälkeen oli edes pari palkkia energiaa jäljellä, viimeisen kentän läpäisy oli ihan mahdollinen. Onneksi näiden kahden kentän pomot olivat aika helpot, neljännen kentän pomoon taisin ottaa vain yhden osuman kaikkien yritysten aikana :D

Viimeinen kenttä oli kunnon sekasotku. Jokaisesta kentästä oli tungettu vihollisia ja ansoja ympäri kenttää. Kenttä oli onneksi aika lyhyt ja sen pääsi läpi suhteellisen helposti.

Dr. Octopus oli liian paha vastus ensimmäisellä elämällä sillä energiat olivat melkoisen vähissä. Onneksi kuoleman jälkeen sai aloittaa suoraan pomohuoneesta.
Dr. Octopusilla oli kolme muotoa ja ne eivät eronneet toisistaan millään tavalla, tai ainakaan en huomannut mitään muutosta.
Oikeanlaisella lyönnin rytmityksellä se kaatui melko helposti. Läpimenneellä yrityksellä en ottanut yhtään vahinkoa siitä :D


Oli erittäin nautinnollinen peli! Olisi kaivannut muutamaa elämää lisää, varmaan monen pelisessiot päättynyt tämän epäreiluuden takia.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti