torstai 21. marraskuuta 2019

Amagon


Games Beaten: 167/709
Genre: Platform
Goal: Defeat Alien Overlord (Area 6-2)

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 5/10

Kaverin ehdotus, ei ollut pelistä mitään hajua.Kansikuva näytti melkoisen villille, herätti monenlaisia ajatuksia :D

Tyynenmeren eteläisessä osassa sijaitsee mysteerinen saari joka kuhisee hirviöitä. Tältä saarelta ei ole kukaan palannut elävänä.
Komentajansa toimesta, Amagon, merijalkaväen sotilas, saa tehtäväkseen lähteä tutkimaan saarta.
Ainoastaan konekivääri aseenaan hän lähtee lentokoneellaan saarta kohti. Hän joutuu kuitenkin tekemään pakkolaskun saarelle ja lentokone hajoaa tämän seurauksena.
Amagon ei tästä lannistu vaan lähtee hirviöiden kimppuun!
Saarella on laiva jonka avulla saarelta poistuminen onnistuu jos vain henkiriepu säilyy. Laivaa kuitenkin vartio muukalaisten armeija joten sen haaliminen itselleen on helpommin sanottu kuin tehty.

Pelissä seikkaillaan siis trooppisella saarella sen erilaisilla osa-alueilla. Alueita on yhteensä kuusi ja jokainen sisältää kaksi kenttää.
Kun kerta trooppisissa maisemmissa ollaan, ei vaihtelua ihan älyttömästi ole eri teemojen välillä, mutta välillä näinkin!


Trooppinen saari, mies juoksee konekiväärin kanssa ampumassa hirviöitä ja muukalaisia...mikähän tästä mahtaa tulla mieleen? Vinkki, pelin nimi alkaa C-kirjaimella!


Contran tyyliin, tässäkin kuolee yhdestä osumasta ja heti alkuun ei continueja ole. Jos onnistuu pääsemään alueelle neljä, silloin ilmestyy jatkomahdollisuus.
Tämä on kuitenkin toteutettu melko oudosti, sillä siitä missä kuoli, ei saa jatkaa vaan joutuu valitsemaan jonkin aikaisimmista alueista.
En tiedä miksi kukaan menisi ihan ensimmäisiin, kun kuitenkin edellisestä pääsee nopeiten siihen missä oli menossa.
Ei hajua oliko neljännestä alueesta ansaitut continuet loputtomat, sillä peli meni läpi yhden continuen käytön jälkeen :D

Tässä pelissä ei voi ampua kuin eteenpäin ja kyykystä. Hieman kyllä hankaloittaa vihollisten ampumista, joutuu välillä tekemään melkoisia hyppy osumia.
Hitboxit olivat kyllä roskaa tässä. Vihollisiin osuminen oli välillä tuskallista. Ongelmaa oli varsinkin toisen pomon lepakoita vastaan, niihin ei meinannut millään saada osumaa annettua.


Aseeseen ei saa minkäänlaisia päivityksiä. Ainoa, mitä siihen täytyy kerätä on ammukset.
Jostain syystä tähän on laitettu rajalliset ammukset, vähän nihkeä idea. Viholliset pudottavat vielä todella oudolla tahdilla niitä.
Välillä tulee yksi ammuspäivitys, välillä jokainen vastaantuleva vihollinen pudottaa semmoisen :D
Ilmeisesti keräiltävät tavarat tulevat tietyllä syklillä jonka vuoksi tätä tapahtuu.

Kerättävää ammusten lisäksi on erisuuruiset pisteet, lisärit ja Mega-avain.

Kerrankin pisteistä on jotain hyötyä, muutakin kun joissain peleissä lisäreitä antamaan tietyn pistemäärän välein!

Amagonilla on taito muuttua mahtavaksi Megagoniksi joka tekee Amagonin tussarista täyden vitsin.
Mega-avaimen kerättyään pystyy halutessaan Selectiä painamalla muuttumaan Megagoniksi.

Enää ei hahmo kuole yhdestä iskusta vaan sillä on energiapalkki. Iskut ovat paljon voimakkaammat, tappaa nyrkeillään oikeastaan kaikki vahvimmatkin viholliset muutamalla iskulla.
Pisteitä keräämällä saa tälle muodolle enemmän energiaa. Pisteistä lähtee aina tietty siivu pois, riippuu siitä, paljon on pisteitä saanut kasaan.
Jos on onnistunut haalimaan kasaan 70 000 pistettä, saa Megagon täydet energiat ja se onkin melko ylivoimainen tällä setupilla.

Jos Megagon ottaa tarpeeksi osumaa ja menettää kaikki energiansa, muuttuu se takaisin Amagoniksi. Ei edes kuole tämän överimuodon jälkeen, siistiä :)


Erittäin outo tasapainotus tämän Megagon -muodon takia.
Pelin alkukentät ovat todella hankalia kun pisteitä ei ole vielä tarpeeksi Megagonin täysille energioille. Loppupään kentissä en kuollut juuri lainkaan kun Megagonilla pystyi vain rynniä menemään.

Eniten hankaluuksia tuotti toisen ja kolmannen alueen kentät, ärsyttäviä vihollisten sijoittelua jatkuvasti. Jatkuvasti toivoi että viholliset pudottaisivat Mega-avaimen.
Toisen alueen kentissä piti Megagonin aktivoiminen miettiä tarkkaan, sillä matalilla energiatasoilla sen menetti helposti.

Neljännen alueen loppupuolesta lähtien pisteitä oli niin paljon varastossa että heti kun onnistui Mega-avaimen saamaan kynsiinsä, pystyi Megagonin avulla kentän menemään suhteellisen kivuttomasti läpi.

Pomot olivat täysin vitsi Megagon -muodolla. Ne kuolivat muutamasta osumasta viimeistä pomoa myöten.
Amagonin tussarilla sai kyllä töitä tehdä että ne sai kumoon. Vielä kun yhdestä osumasta kuoli, sai tarkkana olla.
Eipä tullut kuin kolmea ensimmäistä pomoa koitettua ilman Megagonia.


Tää oli graafisesti ja musiikillisesti ihan mainio teos! Hieman raaka vaikeusaste jo pelin alkumetreiltä lähtien oli vähän tunnelmaa latistava, mutta kyllä se siitä sitten lähti :)
Pientä nihkeyttä oli kontrolleissa ja surkeahkot hitboxit, mutta ei nämä liikaa häirinneet.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti