keskiviikko 23. lokakuuta 2019

Who Framed Roger Rabbit


Games Beaten: 110/709
Genre: Action/Adventure
Goal: Defeat Judge Doom

Arvosana: 4/10
Vaikeusaste: 6/10

Perustuu samannimiseen elokuvaan. Tässä onkin aikamoinen soppa selitettäväksi sillä juoni on aika monimutkainen. Pelissä on kuitenkin vain paloja elokuvan kohtauksista.
Etsivä Eddien täytyy selvittää mysteeri että kuka haluaa lavastanut Roger Rabbitin syylliseksi. Kassakaappi on pudonnut Toontownin omistajan Marvin Acmen päälle ja syyttävä sormi osoittaa Rogerin suuntaan.
Vinkkejä täytyy etsiä Los Angelesista, City Parkista, varastoalueelta ja jopa Toontownista. 
Marvin Acmen testamentti on myös kadoksissa. Testamentin avulla piirroshahmot saisivat Toontownin omistajuuden. Paha Judge Doom ei tätä hyväksy vaan yrittää estää testamentin joutumisen oikeisiin käsiin.
Kaiken tämän sopan lisäksi täytyy vielä estää näätiä saamasta Rogeria kiinni, suojella Jessica Rabbittia ja pitää Eddie pois putkasta. 
Eikä tässä vielä kaikki! Judge Doom pitää saada vielä oikeuden eteen pahojen tekojensa vuoksi niin kyllähän tässä tekemistä riittää.

Ei mennyt ihan Raren pojilla nappiin tämä. AVGN jaksosta tuttu peli, muuten aika ummikkona lähdettiin liikenteeseen.

Aluksi näytti ihan lupaavalle, vähän sellaista Point and Click -tyylistä menoa eli etsitään tavaraa ja hyödynnetään niitä muualla.


Tavaroita etsittiin lähinnä hotelleista ja muista rakennuksista mutta niitä pystyi myös ostamaan kaupoista. Tavarat oli joko näkyvillä tai piilotettuna. Ohikulkijoilta pystyi näppärästi kysymään sisältääkö kyseinen rakennus mitään tavaroita. Aikamoisia salapoliiseja kaupunki täynnä.
Tämä kyllä helpotti omaa urakkaa kun ei tarvinnut jokaista kaappia tai huonetta koluta.

Aikani sitä tavaraa keräilin mutta ei ollut hajua mitä niillä pitäisi tehdä. Ohjekirja sanoi että sorkkaraudalla saisi lukittuja ovia auki. Noh, eikun kokeilemaan. Menin lukon eteen ja käytin yhden sorkkaraudan (sitähän ei tietenkään voi käyttää uudestaan). Eipä lukko auennut. Myöhemmin selvisi Mike Matein videota katsottuani että lukko avataan seisomalla parin metrin päässä melko tarkassa kohdassa ja viskataan sorkkarauta sitä päin.
Niin, olisihan tuo oma tapani ollut hieman loogisempi joten ihan syystäkin olin vähän ymmälläni.


Tavaroiden paikat ovat satunnaisia ja ilmeisesti resetoituvat aina Game Overin jälkeen. Paitsi testamentin palaset mitkä ovat yksi pelin pääasioista.
Tästä en ole ihan varma mutta mielestäni ne olivat aina samoilla paikoilla.

Eli siis neljä testamentin palaa pitää löytää jotta pääsee taistelemaan Judge Doomia vastaan. Erilaisia tavaroita pitää hyödyntää että löytää kyseiset palat.

Tässä vaiheessa huomaa, että miten kusinen peli tämä on. Kolme neljästä palasta on ihan helpossa paikassa, niiden löytämiseen ei tarvitse juuri mitään tavaroita. Yksi on vähän hankalammassa paikassa.
Olisi voinut paremmin hyödyntää tätä Point and Click -meininkiä. Tavaraa oli taskut täynnä mutta suurimmalla osalla ei ollut minkäänlaista käyttöä.

Ärsyttävää oli, että jos tarvitsit jotain tiettyä tavaraa, niin niitä piti kissojen ja koirien kanssa lähteä etsimään kun löytyvät randomisti. Feilasin tuon hankalimman testamentin palan hakemisen ja menin tuhlaamaan samalla reissulla kaikki taskulamppuni.
Helpompi oli kirjoittaa koodi aikaisempaan vaiheeseen kuin ruveta randomisti etsimään taskulamppuja.


Jännä ratkaisu että oikeastaan kaikilla tavaroilla oli määrä. Ihan hyvin olisi voinut olla vain yksi jokaista ja käyttää niin paljon kuin haluaa. Nyt kun käytti tavaraa väärään paikkaan, niin sinne se kului sitten.

Tavaroiden valitseminen oli kanssa aikamoista. Select pohjaan ja D-padilla valitsee. Tää oli kökköä tilanteissa joissa vihollinen hyökkää päälle ja pitäisi äkkiä saada nyrkki että pääsee lyömään.

Kuoleminen oli ihan liian helppoa. Sen tietty ymmärtää kun on Raren peli kyseessä, mutta ei ihan tän tyyliseen sovi. Moni asia tappoi yhdestä iskusta. Kolme elämää ja kolme Continueta.
Loppupeleissä Continueilla ei ollut mitään merkitystä. Koodin syöttämisen jälkeen sai kaikki menettämänsä Contienuet takaisin. Vähän outo systeemi.
Miksi alunperinkään rajoittaa niitä jos koodilla saa kaiken takaisin. Koodin ylöskirjoittamisessa on vielä aika, onneksi nykyään voi ottaa vain valkokuvan ruudusta :D Käsittämätön ratkaisu.

Kaikista "parhain" tapa kuolla oli varmaan että rakennuksissa kysyy joltain henkilöltä vinkkiä, niin puhekuplien aikana viholliset pystyivät liikkumaan ja törmätessään pelihahmoon tarpeeksi monta kertaa tappoivat sen.
Tätä kävi luokattoman usein. Olisihan varmaan ne viholliset voinut pysäyttää tämän hetken ajaksi.

Välillä kartalla tuli vastaan näätiä jotka ottivat Rogerin kiinni. Nämä kyselivät todella hauskoja kysymyksiä joihin piti keksiä tosi hauska vastaus! Oikein meinasi nauruun kuolla kun luki näitä juttuja.
Hienoo tässä oli se että vastauksia piti kelata Selectin ja D-padin avulla. Aikaa oli 10s ja luonnollisesti oikea vastaus on jossain loppupäässä. Ihan liian vähän aikaa tässä, väärin jos vastasi niin elämä lähti.


Judge Doom...jumalauta, ei helvetti. Tää on kiistatta PASKIN viimeinen pomo mitä olen ikinä pelannut.
Taistelu kestää noin 20 minuuttia ja pitää oikeastaan koko tuon ajan rämpyttää B-nappia. Doomilla on vielä kaksi eri iskua ja toisen aikana siihen ei voi edes osua.


Uskoisin että noin 50 osumaa vaati saada Doom alas. Toki omat iskut on kolme kertaa heikompia kuin pomon, luonnollisesti. Tässä oli tälläinen systeemi, että molemmilla oli merkit energiapalkin ääripäissä ja iskuista ne liikkuivat lähemmäksi keskipistettä.
Hankala tulkita aluksi. Eli Doom sai kolme kertaa nopeammin tuon palkin lähemmäksi keskipistettä kuin itse.
Tarkkana piti olla tämän takia. Tässä kyllä helposti herpaantui keskittyminen kun 20min piti samaa settiä tehdä.
Kolmannella kerralla vasta pääsin läpi, eli tunnin verran piti B-nappia rämpytellä.

Onneksi tiesin entuudestaan miten tämä päihitetään, muuten olisi kyllä mennyt helvetin kauan.
Ensin tuollainen tiukka 20min taistelu, sitten trial and error paskaa loppuun mitä kukaan ei voi selvittää parilla ekalla kerralla.

Eli toisessa vaiheessa Doomia piti ampua jollain sementtirekan putkella. Tässä vaiheessa jos hän osui pelihahmoon, se oli kerrasta kuolema.
Koko tuon pitkän ensivaiheen ajan piti lyöntinappia rämpytellä ja luonnollisesti tässä toisessa vaiheessa sitä piti painaa pohjassa :I Mitä ne on ajatelleet.

Tässä olis ollu potentiaalia hyvään peliin, mutta paskat ratkaisut pilaa tän täysin. Ei ollut kovinkaan nautinnollista pelata. Oli tässä pientä Raremaista hupia, kaikkia pelissä liikkuvia hahmoja pystyi mättämään kuonoon sukupuolesta riippumatta. Tää oli varmaan pelin hauskin kohta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti