sunnuntai 20. lokakuuta 2019

Ninja Gaiden


Games Beaten: 74/709
Genre: Platform
Goal: Defeat Jashin (Stage 6-5)

Arvosana: 9/10
Vaikeusaste: 9/10

Pelissä seikkaillaan ninjalla nimeltä Ryu Hayabusa joka haluaa kostaa isänsä kuoleman. Kuitenkin hän ajautuu keskelle synkkää tapahtumaketjua joka uhkaa koko maailmaa.

Hurraa, viimeinkin läpi!

Täytyy sanoa että tällä hetkellä varmaan vaikein peli mitä oon NESillä läpäissyt. Harmi kun en muista kauan Battletoadsin treenaamiseen ja läpäisyyn meni aikaa. Se tosin meni kersana, tämä nyt aikuisena vähän paremmilla taidoilla :P

Perinteistä NES-tyyliä, kuusi kenttää jotka on jaettu useampaan lohkoon. Jokaisen kentän lopussa odottaa pomo.


Hauska peli sinänsä. Aluksi tuntu ihan överivaikeelta kaikki kohdat ja bossit mutta kummasti ne vaan helpottui kun lihasmuisti otti vallan. Hieno tunne kun kentät pääsi "speedrun" -tyyliin vetämään.

Harvassa NES-pelissä on näin upeita cutscenejä kuin Ninja Gaiden -sarjassa. Upeasti tehty raottamaan juonen koukeroita.


Ryu osaa kiipeillä seiniä pitkin ja se olikin isossa roolissa tässä. Joitain kohtia pystyi myös oikaisemaan jos osasi kiipeillä oikein.

Lisä-aseita on myös saatu hommaa helpottamaan ja niitä löytyy ympäri kenttiä. Jos onnistuu säilyttämään lisä-asetta pitkään, peli helpottuu huomattavasti. Kuoleminen rankaisee kyllä armottomasti jälleen kerran, kuten Konamin peleissä on tapana.

Vähän olisi kyllä voinut miettiä tuota vihollisten respawn herkkyyttä. Tosi herkästi tuli vihut uudelleen ja joutui nytkyttämään pikseli kerrallaan eteenpäin vain löytääkseen sen hyvän kohdan että vihut ei enää tule uudestaan heti tappamisen jälkeen ja samaan aikaan ei tule muuta roskaa ruudulle.
Onneksi tässä kuitenkin pystyi hävittämään vihuja ruudulta melko helposti, vähän pelaajallekin helpotusta :D


Koodausvirheen ja sen korjaamisen laiskuuden vuoksi viimeisessä pomossa on bugi, että kuolemisen jälkeen aloitetaan seuraavalla elämällä tasosta 6-1. Eli joutuu pelaamaan taas uudelleen kenttään 6-3 ja aina pomolle asti.
Kentissä kuolemisella ei ole väliä, Game Overinkin jälkeen saa jatkaa siitä kentästä mihin jäi, bugi koskee ainoastaan viimeistä pomoa.
Ärsytti todella varsinkin kun oli hyvä draivi päällä ja olis halunnut uudestaan mahdollisimman nopeesti koittaa mut se oli tässä tapauksessa mahdotonta.
Noh, ainakin nuo kolme vaikeinta kenttää tuli melko tutuiksi ja nehän menikin sitten ihan helposti läpi.
Onneksi sentään päihitettyä pomoa ei tarvinnut tappaa enää uudelleen. Homma jatkui Game Overinkin jälkeen samasta pisteestä. Olisihan tuo ollut vähän turhan paha bugi jos vielä kenttien jälkeen kaikki kolme muotoa olisi pitänyt putkeen mennä jos sattui kuolemaan :D

Viimeinen pomo oli kyllä todella paha. Ensimmäinen muoto oli vielä ihan siedettävä mutta toisen muodon kanssa oli eniten ongelmia. Pomo lentää huoneessa vaakasuorassa jatkuvalla tahdilla ja ampuu kaksi liekkiä. Nämä liekit hakeutuivat pelihahmoa kohti ja välillä niiden välistä oli vaikea luikahtaa, joskus jopa mahdotonta.
Keksin hyvän taktiikan että kiipesi seinää ylös ja sen avulla väisti liekit. Silti homma oli erittäin kuumottavaa.
Kolmas vaihe oli kanssa melkoisen paha lähinnä sen randomilla lentävien ammusten vuoksi. Tämän kanssa taistellessa meni kanssa jokunen tovi, ei kuitenkaan ihan niin kauan kuin toisen muodon.


Loisto pelihän tämä on kokonaisuudessaan armottomuudestaan huolimatta. Grafiikat ja musiikit ovat loistavat ja pelimekaniikat toimivat niin kuin niiden pitääkin tälläisessä nopeatempoisessa pelissä.


Erittäin hyvälle tuntui tämän läpäisy!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti