Games Beaten: 136/709
Genre: RPG
Goal: Defeat Chaos (Temple of Fiends)
Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 8/10
Vaikeusaste: 8/10
Final Fantasy VII on yksi suosikkipeleistäni jonka olen monesti läpäissyt. IX:tä on tullut pelattua puoleen väliin asti ja III(VI) tahkottiin kaverin kanssa läpi. Tämä ensimmäinen puolestaan oli ihan tuntematon tekele.
Mitä olen tästä kuullut oli tämä peli Squaren viimeinen mahdollisuus välttää konkurssi. Pelin nimikin on ainakin osittain nimetty tästä syystä Final Fantasyksi. Tiimillä ei ollut kokemusta RPG -pelien tekemisestä mutta loistavan pelinhän ne sai aikaiseksi!
Juoni menee jotakuinkin näin:
Neljä valon ritaria lähetetään ympäri maailmaa keräämään tehoa hiipuneisiin kristailleihin joita jokainen kantaa yhtä mukanaan. Näiden kristallien avulla maailman tasapaino pysyi stabiilina ja hiipumisen myötä rupesi tulemaan kaikenlaisia ongelmia.
Kristallit on perus, maa, tuli, vesi ja ilma elementtejä.
Jotta tehoa saataisiin kristalleihin, pitää päihittää kyseisen elementin hallitsijademoni. Kun demonit on tuhottu ja kristallit saatu taas elinvoimaiseksi, pitää vielä matkustaa niiden avulla menneisyyteen tuhoamaan paha Chaos-demoni joka on syypää tähän sotkuun.
Pelihän oli oikein mukavanoloinen RPG. Ei liian monimutkainen omaan makuuni.
Hahmoilla tässä ei ole juonen kannalta minkäänlaista erillistä merkitystä. Jokainen hahmo on samalla viivalla tämän asian suhteen.
Neljälle hahmolle piti valita hahmotyypit.
Kaiken kaikkiaan pystyi valita kuudesta erilaisesta tyypistä; Fighter, Thief, Black Belt, Red Mage, White Mage ja Black Mage. Pystyi valitsemaan joko neljä erilaista tai useamman saman hahmotyypin jos halusi.
Minulla ei ole hirveästi tietämystä näistä jutuista joten otin vaan mielekkäimmän näköiset ja kuuloiset hahmotyypit. Halusin myös hahmojen olevan erilaisia. Sen verran kuitenkin tiesin että White Mage osaa parantaa ja Black Mage tekee tehokkaita loitsuja joten nämä oli pakko saada mukaan remmiin.
Osa hahmoista hallitsivat melee puolen ja toiset taas olivat parempia taikojen kanssa. White Mage oppi enemmän puolustukseen tarkoitettuja taikoja ja Black Mage hyökkäykseen. Red Magelle pystyi laittamaan siltä väliltä. Pelin puolen välin tietämillä hahmot aikuistuvat ja niiden hahmoluokka muuttuu voimakkaammaksi. Nämä uudet hahmoluokat pystyvät oppimaan joitain taikoja mitä ne eivät aikaisemmin voineet oppia.
Ohjekirja oli kyllä melkoinen opus, siitä löytyi karttoja, vihollistaulukko, aseiden ja suojien tehotaulukot sekä läpimeno-opas puoleen väliin peliä. Eipä ole ennen tullut vastaan peliä, minkä ohjeissa olisi näin yksityiskohtaisesti kirjoitettu että minne pitää mennä :D En tiedä johtuiko tämä siitä, että haluttiin saada pelaajat tempautumaan mukaan peliin kun tämä oli tosiaan Squaren viimeinen yritys.
Minullehan tämä passasi oikein mainosti, sai rennosti pelailla hyvän tovin :)
Kristallien etsimisen lisäksi tässä oli pieniä sivutehtäviä joiden avulla sitten päästiin eteenpäin. Tykkäsin kyllä näistä vaikka olivatkin melkoisen yksinkertaisia. Yleensä piti hakea jotain paikasta A ja viedä se paikkaan B.
Pääluolastot olivat sokkeloisia ja täynnä haastavia vihollisia. Jokainen luolasto tietysti edusti ulkoasultaan ja vaaroiltaan tiettyä elementtiä.
Kaikki hallistijademonit olivat hankalia. Välillä taistelut menivät niinkin tiukalle että oli ainoastaan yksi hahmo elossa. Maa ja tulidemoniin eli Lichiin ja Karyyn taisin muutaman kerran kuollakin, mutta vesidemoni Krakeniin sekä ilmademoni Tiamatiin en.
Jännä sinänsä koska jälkimmäisten iskut olivat melkoisen tehokkaita. Onneksi yksi pelin monista bugeista helpotti Krakenia mukavasti. Kraken käyttää välillä Ink taikaa jolla se aiheuttaa hahmoille Darkness -vaivan. Tämän pitäisi heikentää osumatarkkuutta mutta bugin takia ei tällä ollut mitään vaikutusta. Ihmettelinkin pelatessani että mikäs juttu tämä oikein on kun Darknessista ei ikinä tapahdu mitään.
Grindaamaahan tässä joutui ihan urakalla. On kyllä melkoisen tylsää hommaa pidemmän päälle.
Oli tässä pelissä niitä kusisuuksiakin tietysti, tässä muutama:
Pelin alussa ostetaan kaupasta aseet ja suojat jokaiselle hahmolle. Pitää vielä erikseen valita kenelle tuotteet haluaa ostaa.
Noh, kyseiset vermeet ja menin sitten taistelemaan kylän ulkopuolelle saadakseni lisää rahaa sekä kokemuspisteitä. Huomasin että hahmot eivät tee juuri yhtään vahinkoa vihollisiin. Meni jokunen tovi ennen kuin huomasin että aseet ja suojat pitää vielä erikseen laittaa hahmoille käyttöön :D
Olihan tämä vähän tyhmä moka, mutta oletin että ne menevät päälle kun ne piti siellä kaupassa erikseen valita tietylle hahmolle.
Jokaisella hahmolla on neljä paikkaa aseille sekä suojille. Kun paikat ovat täynnä, ei voi lisää ottaa käyttöön ennen kuin on jotain vanhoja myynyt pois. Tämä oli melkoisen typerä systeemi. Luolastoissa oli arkkuja jotka sisälsivät parempia aseita tai suojia mutta välillä näissä arkuissa oli surkeampia tai samoja mitä oli jo käytössä. Nämä tavarat oli välillä nimettykin tosi hassusti. Etenkin suojat, ei välillä osannut sanoa mihin suojatyyppiin kyseinen löytö kuului.
Hermohan tässä meni kun ei uskaltanut heittää mitään pois siinä pelossa että arkussa on jotain paljon huonompaa. Katselin sitten arkkujen sisällöt netistä löytyvistä kartoista. Ei ihan hirveästi houkuttanut mennä joku vaikea luola loppumetreille ja löytää surkeaa tavaraa jonka jälkeen painaa resettiä aloittaakseen luolasto uudelleen. Kaikki tämä vain sen takia että joutui luopumaan jostain hyvästä tavarasta turhakkeen sijaan.
Tässä olisi voinut olla isompi tavaratila joista voi sitten valita aseet ja suojat niihin kuuluviin slotteihin.
Muutamia hieman epäreiluja luolastoja oli peliin saatu, ehdottomasti itselle pahin oli Ice Cave. Täällä oli muutama vihollistyyppi jotka tappoivat pelihahmot yhdellä taialla. Yleensä näitä vihollisia oli myös monta kerrallaan ja ne saivat hyökätä ensimmäisenä. Tuntui, että tuon kuolemataian todennäköisyys oli vielä melkoisen kova. Tähän luolaan paloi kyllä aikaa reilusti.
Luoliin kannatti aina mennä että oli 99 Potionia repussa. Potionien ostaminen oli kyllä melkoista puuhaa kun niitä joutui yksi kerrallaan ostamaan ;D
Taistelut olivat melkoisen hidastempoisia, varsinkin jos vihollisia oli paljon samaan aikaan ja ne vielä pystyivät tekemään kaikkiin hahmoihin osuvia taikoja. Viholliset saivat myös paljon lyöntivuoroja, jopa omien hahmojen vuorojen välillä.
Jotenkin tuntui että viholliset löivät ylintä hahmoa paljon enemmän kuin muita. En tiedä oliko tämä joku bugi vai kuvittelenko vain.
Tässä pelissä ei ole mitään potioneja millä pystyisi herättämään hahmon henkiin eikä taikoja pysty käyttämään taisteluiden aikana jolla tämä homma onnistuisi. Tämä tuli kyllä yllätyksenä. Jos White Mage sattui kuolemaan taistelun aikana, tarkoitti homma lähes poikkeuksetta sitä että joutui painamaan resettiä.
Toki jos luolastoa oli enää vähän jäljellä tai White Mage sattui pomossa kuolemaan, pystyi loppuporukalla yrittää selvitä loppuun.
Pelin viimeinen paikka oli kyllä todella haastava. Vaarallisia vihollisia ja kaikki neljä aikaisempaa hallitsijademonia olivat täällä vaikeuttamassa kulkemista. Nämä olivat oppineet vielä uusia taikoja ja todella tappavia iskuja jotka melkein täysistä heloista tappoivat. Välillä jopa tehden sen...
Meni kyllä monta yritystä täällä ennen kuin meni läpi. Suurin osa päättyi sen takia, että White Mage kuoli. Hahmo on erityisen tärkeä energiataikojen sekä Exit-taian ansiosta. Jos homma rupesi menemää huonosti ja varastot ehtymään, eikun Exitillä pois ja kaupasta ostamaan täydennyksiä.
Kolmas demoni eli Kraken oli kyllä ärsyttävin vihollinen. Monena yrityksenä se löi White Magen kerrasta hengiltä. Osa hahmoista olisi kestänyt tämän iskun kun niillä oli enemmän energiaa. Koska hahmo oli ainut kellä oli noita parempia puolustavia taikoja, niin alusta piti jälleen aloittaa.
En tiedä kävikö sitten Tiamatin ja Chaoksen kanssa tuuri mutta ne eivät iskeneet kovinkaan kovia iskuja missään vaiheessa. Molemmat menivät vielä ensimmäisellä yrityksellä.
Lopulliset levelit taisivat olla 34-35 luokkaa, en osaa sanoa että olinko jo hieman ylikehittynyt, mutta menipähän ainakin läpi. Muutenkin tykkään tämmöisissä peleissä grindata vähän extraa jotta jonkun paikan pääsee hieman leppoisammin läpi vaikka grindaaminen on harvinaisen tylsää hommaa ;D
Pienistä bugeista ja virheistä huolimatta onhan tämä loistopeli ja hienon pelisarjan alku :) Musiikit ja grafiikat toimi ja maailman tutkiminen oli kivaa. Erityisesti Matoya's Caven musiikki oli loistava!
Mitä olen tästä kuullut oli tämä peli Squaren viimeinen mahdollisuus välttää konkurssi. Pelin nimikin on ainakin osittain nimetty tästä syystä Final Fantasyksi. Tiimillä ei ollut kokemusta RPG -pelien tekemisestä mutta loistavan pelinhän ne sai aikaiseksi!
Juoni menee jotakuinkin näin:
Neljä valon ritaria lähetetään ympäri maailmaa keräämään tehoa hiipuneisiin kristailleihin joita jokainen kantaa yhtä mukanaan. Näiden kristallien avulla maailman tasapaino pysyi stabiilina ja hiipumisen myötä rupesi tulemaan kaikenlaisia ongelmia.
Kristallit on perus, maa, tuli, vesi ja ilma elementtejä.
Jotta tehoa saataisiin kristalleihin, pitää päihittää kyseisen elementin hallitsijademoni. Kun demonit on tuhottu ja kristallit saatu taas elinvoimaiseksi, pitää vielä matkustaa niiden avulla menneisyyteen tuhoamaan paha Chaos-demoni joka on syypää tähän sotkuun.
Pelihän oli oikein mukavanoloinen RPG. Ei liian monimutkainen omaan makuuni.
Hahmoilla tässä ei ole juonen kannalta minkäänlaista erillistä merkitystä. Jokainen hahmo on samalla viivalla tämän asian suhteen.
Neljälle hahmolle piti valita hahmotyypit.
Kaiken kaikkiaan pystyi valita kuudesta erilaisesta tyypistä; Fighter, Thief, Black Belt, Red Mage, White Mage ja Black Mage. Pystyi valitsemaan joko neljä erilaista tai useamman saman hahmotyypin jos halusi.
Minulla ei ole hirveästi tietämystä näistä jutuista joten otin vaan mielekkäimmän näköiset ja kuuloiset hahmotyypit. Halusin myös hahmojen olevan erilaisia. Sen verran kuitenkin tiesin että White Mage osaa parantaa ja Black Mage tekee tehokkaita loitsuja joten nämä oli pakko saada mukaan remmiin.
Osa hahmoista hallitsivat melee puolen ja toiset taas olivat parempia taikojen kanssa. White Mage oppi enemmän puolustukseen tarkoitettuja taikoja ja Black Mage hyökkäykseen. Red Magelle pystyi laittamaan siltä väliltä. Pelin puolen välin tietämillä hahmot aikuistuvat ja niiden hahmoluokka muuttuu voimakkaammaksi. Nämä uudet hahmoluokat pystyvät oppimaan joitain taikoja mitä ne eivät aikaisemmin voineet oppia.
Ohjekirja oli kyllä melkoinen opus, siitä löytyi karttoja, vihollistaulukko, aseiden ja suojien tehotaulukot sekä läpimeno-opas puoleen väliin peliä. Eipä ole ennen tullut vastaan peliä, minkä ohjeissa olisi näin yksityiskohtaisesti kirjoitettu että minne pitää mennä :D En tiedä johtuiko tämä siitä, että haluttiin saada pelaajat tempautumaan mukaan peliin kun tämä oli tosiaan Squaren viimeinen yritys.
Minullehan tämä passasi oikein mainosti, sai rennosti pelailla hyvän tovin :)
Kristallien etsimisen lisäksi tässä oli pieniä sivutehtäviä joiden avulla sitten päästiin eteenpäin. Tykkäsin kyllä näistä vaikka olivatkin melkoisen yksinkertaisia. Yleensä piti hakea jotain paikasta A ja viedä se paikkaan B.
Pääluolastot olivat sokkeloisia ja täynnä haastavia vihollisia. Jokainen luolasto tietysti edusti ulkoasultaan ja vaaroiltaan tiettyä elementtiä.
Kaikki hallistijademonit olivat hankalia. Välillä taistelut menivät niinkin tiukalle että oli ainoastaan yksi hahmo elossa. Maa ja tulidemoniin eli Lichiin ja Karyyn taisin muutaman kerran kuollakin, mutta vesidemoni Krakeniin sekä ilmademoni Tiamatiin en.
Jännä sinänsä koska jälkimmäisten iskut olivat melkoisen tehokkaita. Onneksi yksi pelin monista bugeista helpotti Krakenia mukavasti. Kraken käyttää välillä Ink taikaa jolla se aiheuttaa hahmoille Darkness -vaivan. Tämän pitäisi heikentää osumatarkkuutta mutta bugin takia ei tällä ollut mitään vaikutusta. Ihmettelinkin pelatessani että mikäs juttu tämä oikein on kun Darknessista ei ikinä tapahdu mitään.
Grindaamaahan tässä joutui ihan urakalla. On kyllä melkoisen tylsää hommaa pidemmän päälle.
Oli tässä pelissä niitä kusisuuksiakin tietysti, tässä muutama:
Pelin alussa ostetaan kaupasta aseet ja suojat jokaiselle hahmolle. Pitää vielä erikseen valita kenelle tuotteet haluaa ostaa.
Noh, kyseiset vermeet ja menin sitten taistelemaan kylän ulkopuolelle saadakseni lisää rahaa sekä kokemuspisteitä. Huomasin että hahmot eivät tee juuri yhtään vahinkoa vihollisiin. Meni jokunen tovi ennen kuin huomasin että aseet ja suojat pitää vielä erikseen laittaa hahmoille käyttöön :D
Olihan tämä vähän tyhmä moka, mutta oletin että ne menevät päälle kun ne piti siellä kaupassa erikseen valita tietylle hahmolle.
Jokaisella hahmolla on neljä paikkaa aseille sekä suojille. Kun paikat ovat täynnä, ei voi lisää ottaa käyttöön ennen kuin on jotain vanhoja myynyt pois. Tämä oli melkoisen typerä systeemi. Luolastoissa oli arkkuja jotka sisälsivät parempia aseita tai suojia mutta välillä näissä arkuissa oli surkeampia tai samoja mitä oli jo käytössä. Nämä tavarat oli välillä nimettykin tosi hassusti. Etenkin suojat, ei välillä osannut sanoa mihin suojatyyppiin kyseinen löytö kuului.
Hermohan tässä meni kun ei uskaltanut heittää mitään pois siinä pelossa että arkussa on jotain paljon huonompaa. Katselin sitten arkkujen sisällöt netistä löytyvistä kartoista. Ei ihan hirveästi houkuttanut mennä joku vaikea luola loppumetreille ja löytää surkeaa tavaraa jonka jälkeen painaa resettiä aloittaakseen luolasto uudelleen. Kaikki tämä vain sen takia että joutui luopumaan jostain hyvästä tavarasta turhakkeen sijaan.
Tässä olisi voinut olla isompi tavaratila joista voi sitten valita aseet ja suojat niihin kuuluviin slotteihin.
Muutamia hieman epäreiluja luolastoja oli peliin saatu, ehdottomasti itselle pahin oli Ice Cave. Täällä oli muutama vihollistyyppi jotka tappoivat pelihahmot yhdellä taialla. Yleensä näitä vihollisia oli myös monta kerrallaan ja ne saivat hyökätä ensimmäisenä. Tuntui, että tuon kuolemataian todennäköisyys oli vielä melkoisen kova. Tähän luolaan paloi kyllä aikaa reilusti.
Luoliin kannatti aina mennä että oli 99 Potionia repussa. Potionien ostaminen oli kyllä melkoista puuhaa kun niitä joutui yksi kerrallaan ostamaan ;D
Taistelut olivat melkoisen hidastempoisia, varsinkin jos vihollisia oli paljon samaan aikaan ja ne vielä pystyivät tekemään kaikkiin hahmoihin osuvia taikoja. Viholliset saivat myös paljon lyöntivuoroja, jopa omien hahmojen vuorojen välillä.
Jotenkin tuntui että viholliset löivät ylintä hahmoa paljon enemmän kuin muita. En tiedä oliko tämä joku bugi vai kuvittelenko vain.
Tässä pelissä ei ole mitään potioneja millä pystyisi herättämään hahmon henkiin eikä taikoja pysty käyttämään taisteluiden aikana jolla tämä homma onnistuisi. Tämä tuli kyllä yllätyksenä. Jos White Mage sattui kuolemaan taistelun aikana, tarkoitti homma lähes poikkeuksetta sitä että joutui painamaan resettiä.
Toki jos luolastoa oli enää vähän jäljellä tai White Mage sattui pomossa kuolemaan, pystyi loppuporukalla yrittää selvitä loppuun.
Pelin viimeinen paikka oli kyllä todella haastava. Vaarallisia vihollisia ja kaikki neljä aikaisempaa hallitsijademonia olivat täällä vaikeuttamassa kulkemista. Nämä olivat oppineet vielä uusia taikoja ja todella tappavia iskuja jotka melkein täysistä heloista tappoivat. Välillä jopa tehden sen...
Meni kyllä monta yritystä täällä ennen kuin meni läpi. Suurin osa päättyi sen takia, että White Mage kuoli. Hahmo on erityisen tärkeä energiataikojen sekä Exit-taian ansiosta. Jos homma rupesi menemää huonosti ja varastot ehtymään, eikun Exitillä pois ja kaupasta ostamaan täydennyksiä.
Kolmas demoni eli Kraken oli kyllä ärsyttävin vihollinen. Monena yrityksenä se löi White Magen kerrasta hengiltä. Osa hahmoista olisi kestänyt tämän iskun kun niillä oli enemmän energiaa. Koska hahmo oli ainut kellä oli noita parempia puolustavia taikoja, niin alusta piti jälleen aloittaa.
En tiedä kävikö sitten Tiamatin ja Chaoksen kanssa tuuri mutta ne eivät iskeneet kovinkaan kovia iskuja missään vaiheessa. Molemmat menivät vielä ensimmäisellä yrityksellä.
Lopulliset levelit taisivat olla 34-35 luokkaa, en osaa sanoa että olinko jo hieman ylikehittynyt, mutta menipähän ainakin läpi. Muutenkin tykkään tämmöisissä peleissä grindata vähän extraa jotta jonkun paikan pääsee hieman leppoisammin läpi vaikka grindaaminen on harvinaisen tylsää hommaa ;D
Pienistä bugeista ja virheistä huolimatta onhan tämä loistopeli ja hienon pelisarjan alku :) Musiikit ja grafiikat toimi ja maailman tutkiminen oli kivaa. Erityisesti Matoya's Caven musiikki oli loistava!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti