torstai 13. maaliskuuta 2025

Sky Shark


Games Beaten:
456/709
Genre: Shooter
Goal: Finish Stage 5 (Loops After)

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 7/10

Taistelut toisessa maailmansodassa olivat pitkäkestoisia maratoneja niin merellä kuin ilmassa. Yhdelläkään laivueella ei ollut enempää tappoja kuin sinulla ja kukaan laivueestasi ei ole sinua parempi. Tämän vuoksi he nimittävät sinua Sky Sharkiksi.
"Woody, Woody, kuuletko? Pahus! Minun viimeinen sotilaani. Minun täytyy päästä yksin vihollisen tukikohdan läpi. Se on ainut keino pelastaa kaikki sotilaani."

Juuri kun näytti siltä, että taistelu on hävitty, Yhdysvaltojen sotavangit marssitetaan syvemmälle vihollisen alueelle ilman täyttä varmuutta kohtalostaan.
"Hah! He eivät koskaan löydä sotilaitaan, vaikka heidän täytyisi murtaa meidän ylivoimainen puolustus!"

Oveluuden ja päättäväisyyden avulla Sky Sharkin täytyy läpäistä ensimmäinen puolustuslinja. Mutta hänen on myös paikannettava komentopaikka ja sotavankien tarkka sijainti. 
"Annan noille haiseville koirille vanhaa kunnon Amerikkalaista käristystä..."

Tykistön ammukset lentävät joka suunnasta osuen Sky Sharkiin, mutta hän taistelee vastaan.
"Jos vain onnistun pääsemään vihollisen laivueen läpi, minulla on mahdollisuus pelastaa heidät" "Bingo! Tuon täytyy olla heidän komentopaikkansa. Nyt jos vain onnistuisin paikantamaan...tuollahan he ovat! Meidän miehet!"

Sky Shark laittaa kaiken likoon ja lentää vastaantulevien viholliskoneiden parveen. Se on hänen viimeinen mahdollisuutensa pelastaa päivä...
"Boom Boom" 

Pew, pew - Shooteria pitkästä aikaa. Tämän pelin kohdalla on panostettu ohjekirjan juoneen, sillä se on tehty sarjakuvatyyliin. Pidin tästä ratkaisusta hyvin paljon! Shooter -pelejä on vielä turhan paljon jäljellä NESin kirjastossa. Silloin tällöin kun yhden kärvistelee, kyllä ne siitä ajastaan loppuvat :)
Aikaisemmin en ollut kuullutkaan tälläisestä pelistä. Tämä tekele on aikoinaan Arcadelle julkaistu nimellä Flying Shark, mutta jostain syystä Pohjois-Amerikassa ei tästä nimestä piitattu ja se väännettiin muotoon Sky Shark.
Heti alkumetreillä huomasin, että musiikit muistuttivat todella paljon Software Creationsin ja etenkin Silver Surferin tyylisuuntaa. Graafisestikin tämä peli meni samaan kategoriaan. Jälkeenpäin tarkistaessani samat tyypit ovat tämän NES -porttauksen takana.
Soundtrack on niinkin hyvä, että laskisin sen "hidden gem" -osastolle. Varmasti menee kuunteluun tämän pelin OST!




Peli on tyyliltään ylhäältäpäin kuvattua Shooteria viiden kentän verran. Homma lähtee liikkeelle kolmen lisärin voimin ja lisää saa pisteitä keräilemällä. Kentissä on paljon checkpointteja ja kuoleman jälkeen homma jatkuu sellaiselta.
Pelissä on käytettävänä kolme continuea ja tässä on vielä sellainen upea juttu, meno jatkuu continuen käyttämisen jälkeen siltä checkpointilta, mihin on päässyt!
Viidennen eli viimeisen kentän jälkeen ei tule mitään erillisiä loppukuvia, ainoastaan "Well Done" -onnitteluteksti jonka jälkeen peli loppaa uudelle kierrokselle. Yhden tälläisen kierroksen pyöräyttäminen lasketaan pelin läpäisyksi. Jostain syystä toinen looppi alkaa toisesta kentästä ensimmäisen sijaan.
Vaikka Shooterit on yleisesti tunnettuja monenlaisista erilaista aseistaan, minkään järisyttävän ase-arsenaalin kanssa tässä ei pääse tykittelemään, vaan ihan perus tussaria voi päivittää kuuden pykälän verran. Tämä päivitys on niinkin antiklimaattinen, että teho hieman parantuu ja ammuttavien panosten määrä nousee leveyssuunnassa.
Ei tuo neljä ammusta leveämpi päivitys ole niin tärkeä asia, ilman päivityksiäkin pärjäsi ihan hyvin. Asepäivitysten kerääminen on myös todella hankalaa hommaa tässä pelissä. Muistakin shootereista tuttuun tyyliin täytyy ampua kaikki tietynlaiset/väriset viholliset mitkä ilmestyvät letkassa ruudulle ja viimeisestä ammutusta vihollisesta sitten saa kerättävän päivityksen.
Välillä nämä viholliset tulivat sellaisissa kohdissa, että ruudulla oli jo älytön määrä muuta roinaa, niin oli täysi mahdottomuus saada tuhottua kaikkia. Asepäivityksen keräämisen kanssa sai olla varovainen, sillä jos viimeisen vihollisen ampui liian lähelle ruudun yläreunaa, joutui päivityksen käydä sieltä keräämässä. Tässä on vaarana se, että jokin ruudun yläreunasta tuleva vihollinen nitistää Sky Sharkin keräys-operaation aikana.
Taisin parhaimmillani saada neljä päivitystä kerättyä. Kuolemisen jälkeen luonnollisesti menettää kaiken ja tässä kun kuoli todella helposti, ei enempää saanut haalittua kasaan.
Asepäivityksen lisäksi tästä löytyy vielä pommit joita kentän alussa on kolme kappaletta. Pommeja saa lisää tuhoamalla joitain tiettyjä yksittäisiä vihollisia ja näitä olikin huomattavasti helpompi saada haltuun kuin asepäivityksiä. Pommit ovat siitä mahtavia, että vihollisten tuhoamisen lisäksi ne hävittävät ammuksia ruudulta.
Välillä jos oli super tiukka tilanne ja henkikulta lähtemässä, kannatti käyttää pommi jolla sai hetkellisesti pienen rauhan. Ei pommit kuitenkaan mikään koko ruudun tyhjentäjä ole, vaan aika täsmällisesti niitä täytyi asettaa jos mieli tietyt viholliset tappaa.



Vaikka tämä todella laadukas Shooter onkin, on tässä muutama todella ärsyttävä suunnitteluvirhe minkä vuoksi joudun yhdellä pykälällä arvosanaa pienentämään alkuperäisestä suunnitelmasta. Perinteiseen tyyliin tässä täytyy rämpytellä nappia jotta kuteja lähtisi tarpeeksi nopeasti liikkeelle lentokoneen tykeistä. Kun menee kuolemaan viimeisellä elämällään ja continue -ruutu ilmestyy, ei missään tapauksessa saa jatkaa A-napin rämpyttämistä.
Jostain kumman syystä pelintekijät ovat päättäneet, että contunue -ruudussa A:ta painettaessa joutuu suoraan pelin alkuun ja continuen käyttäminen tapahtuu sitten Start -napista. Aivan luokaton suunnitteluvirhe, sillä kun tässä jatkuvalla syötöllä rämpytetään A:ta, joutui todella helposti pelin alkuun vaikka olisi ollut continueja käytettävissä.
Monta kertaa kävi tämä typerä asia, sillä en aina muistanut seurata, monta lisäriä minulla oli vielä jäljellä. Kerran kävi niin ärsyttävästi, että olin viimeisen kentän loppupuolella yhden continuen turvin ja tämä ärsyttävyys sitten kävi. Hetken verran päässäni kiehahti oikein kunnolla. Totuuden nimissä ei tuo yritys olisi todennäköisesti maaliin asti mennyt - muutama todella tiukka kohta olisi ollut vielä edessä, mutta joka tapauksessa erittäin ärsyttävä juttu.
Tähänkin onneksi tottui ja varsinkin silloin, kun oli menossa ennätyspitkällä, tuli lisärien lukemaa seurattua todella tarkasti.
Toinen rasauttava asia on, että pommit eivät aina aktivoidu vaikka kuinka hakkasi nappia. Tulin siihen johtopäätökseen syyn kanssa, että joskus kun ruudulla on liian paljon kaikenlaista roinaa, pelin lagiframet estävät napin painamisen komennuksen vastaanottamisen. Aivan hemmetin ärsyttävä "ominaisuus", ilman tätä monet todella turhat kuolemat olisivat jääneet pois.
Oikein tiukassa tilanteessa kun heitti pommin ja siirtyi tuhoamaan muita vihollisia, kuolikin yllättäen edellisten vihollisten ammuksiin tai lentokoneisiin joiden olisi pitänyt olla jo tuhottuna.



Helppo peli tämä ei itselle ollut, ei lähimainkaan vaikka tässä saikin kuoleman ja continuen käytön jälkeen jatkaa samasta jatkopaikasta missä oli menossa. Viholliset tykittivät paljon nopeita ammuksia ja välillä ne hukkuivat taustagrafiikoihin.
Pommeilla sai panoksia tuhottua, mutta eipä tämä taktiikka pitkälle kantanut kun pommit loppuivat. Jouduin tässä turvautumaan pausetteluun, valitettavasti. Ei vaan oma päänuppi kestä näin nopeatempoisia Shootereita. Ehkä todella pitkän pelisession jälkeen muistaen jokaisen vihollisen paikan ja ripauksella tuuria olisi voinutkin päästä pelin läpi ilman tätä apukikkaa.
Läpäisyn treenaus alkoi mennä siihen pisteeseen, että kuolemia ei saanut ottaa parissa ensimmäisessä kentässä tai muuten täytyi painaa resettiä. Vaikka asepäivitykset eivät kummoisia olleetkaan, kyllä ne hieman auttoi menoa. Muutenkin jokainen lisäri piti säästää myöhemmäksi, sillä esimerkiksi neljäs kenttä on todella pirullinen paikka - varsinkin sen loppupuoli.
Neljäs kenttä on vähän sellainen "hit or miss" -tyylinen, sillä välillä se saattoi mennä todella mukavasti läpi vain muutamalla kuolemalla tai sitten se söi jopa useamman continuen. Viimeinen viides kenttä on yhdistelmä aikaisempia kenttiä ja jokaisesta aikaisemmasta onkin otettu jonkin pieni osio siihen.
Kenttä on haastava ja tässä vihollisten panosten määrä rupeaa olemaan jo jotain ihan överiä. Sinisenväriset vihollisen pommittajakoneet ovat muuttuneet huomattavasti aggressiivisemmiksi ja hyökkäilevät tulittaen nopeaa tahtia. Näitä samoja koneita löytyy jokaisesta kentästä ja niiden käytös muuttuu asteittain hankalampaan suuntaan.
Tankkeja on joka puolella ja niitä hiipii esiin erilaisien suojien uumenista myös silloin, kun on jo itse kyseisen kohdan ohittanut. Ilman pausettamista aivan kamala kenttä olisi ollut tämä.



Pelissä ei pomoja ihan liikaa ole, ensimmäisen kentän isomman tankin lisäksi pelin lopussa häämöttää jättimäinen lentokone. Aluksi käytin tätä konetta vastaan pommitaktiikkaa joka tuhosi hetkeksi lentokoneen ammukset ruudulta. Huono puoli tämän taktiikan kanssa oli se, että kun kenttä jatkuu vielä hieman pomon jälkeen, henki lähti aika liukkaasti ilman pommien apua.
Jatkopaikka on vielä upeasti ennen jättimäistä lentokonetta, joten se oli hoideltava normi tussarilla. Onneksi pomo ampui aina samaan kohtaan ammukset joten taidokkaalla lentokoneen sijoittelulla pystyi olemaan paikallaan ja kaikki ammukset menivät välistä :)
Näin sai todella helposti lentokoneen tuhottua ilman pommien tuhlaamista. Vaikka pomo aika helppo loppupeleissä olikin, matka tähän pisteeseen oli kaikkea muuta. Yritin monta kertaa tuhota lentokonetta ja vain muutaman yrityksen verran selvisin pomosta eteenpäin. Meni monia yrityksiä, että edes pääsin seuraavan kerran pomolle asti.
Pommien avulla pelin lopussa olevat viholliset sai helposti pois päiviltä eikä kuolemisen vaaraa ollut. Vielä viimeinen laskeutuminen kiitoradalle ja Well Done, peli on läpi! Jatkoin pelaamistani vielä hieman eteenpäin ja toisen kentän loppuun homma sitten lopulta tyssähti. En osaa sanoa oliko vaikeusasteeseen tullut muutosta tällä toisella kierroksella.




Ihan mainio Shooter, mitä nyt tuo continue -sekoilu ärsyttää. Tässä on jäätävän kovat musiikit ja hyvät grafiikat. 
Tämä kuuluu sarjaan "mukava pelailla kasuaalisti hetken aikaa", mutta jos läpäisyä halajaa, meininki muuttuu sitten aika inhottavaksi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti