lauantai 11. syyskuuta 2021

Kickle Cubicle


Games Beaten:
301/709
Genre: Puzzle
Goal: Defeat Wizard King in Toy Land (Land 4)

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 3/10

"Auta minua Kickle" kuului hentoisella äänellä. Auta minua! Heti tämän jälkeen Kickle heräsi ja juoksi katsomaan ulos ikkunasta.
Asukkaat olivat poissa ja Fantasy Kingdom oli peittynyt paksuun jääkerrokseen.
Paha Velhokuningas oli muuttanut kaikki neljä Fantasy Kingdomin aluetta jääksi ja piilottanut alueiden palatsit.
Velho oli kaapannut asukkaat ja lukinnut heidät unipusseihin missä he nukkuivat ilman, että olisivat nähneet unia.
Ainoastaan Kickle selvisi tästä koettelemuksesta ja jäi yksin jäiseen kuningaskuntaan.
Kickle alkoi miettimään unessa kuulemaansa ääntä ja se kuulosti kovin tutulle...hän oli kuullut sen jossain ennenkin.
Sitten hänelle välähti, ääni kuului prinsessa Miralle! Prinsessan täytyi olla jossain kylmän armoilla.
Kickle tajusi, että Fantasy Kingdomin kohtalo riippui hänestä ja hänen erikoisesta voimastaan jäädyttää asioita hengitysilmansa avulla.
Kickle alkoi oitis hyödyntämään kykyään ja ryhtyi jäädyttämään Velhokuninkaan alamaisia jotta pääsisi itse Velhokuninkaan kimppuun pelastaakseen Fantasy Kingdomin.

Jälleen pientä aivopähkinää. Entuudestan täysin tuntematon peli mikä ei ole kovinkaan ihme, sillä tästä pelistä jäi pohjoismaiden julkaisu välistä.
Pelissä riittää pähkäiltävää seitsemänkymmenen puzzlen verran. Näistä kuitenkin vain neljäkymmentä on itse tarinaa ja loput kolmekymmentä Special -puzzleja mitkä ovat vapaaehtoisia.
Olin aluksi siinä uskossa, että kaikki nämä seitsemänkymmentä kuuluvat tarinaan ja pelin loppu tulikin hieman yllättäen :D
Nämä neljäkymmentä puzzlea on jaettu neljään eri Fantasy Kingdomin alueeseen; Garden Land, Fruit Land, Cake Land ja Toy Land.
Vaikeusaste nousee suhteellisen tasaisesti, mutta olihan nämä tarina -osion puzzlet naurettavan helppoja. Ei ollut mitään Lolo tai Fire 'n Ice tasoista kikkailua.
Pelissä on yksi todella ärsyttävä asia mikä tulee puzzlepeleihin - nimittäin aikaraja. Alkukentissä tämän kanssa ei juurikaan ole ongelmaa, mutta loppupään Special -kentissä oli.
Todella rasittavaa olla lähellä puzzlen ratkaisua ja sitten aika loppuu :(



Pelissä on siis ideana jäädyttää vihollisia ja työntämällä niiden jäässä olevia ruhoja veteen jolloin ne luovat uusia käveltäviä tasoja. Puzzle ratkaistaan keräämällä kaikki ruudulla näkyvät asukkaita sisältävät unipussit.
Jäätynyttä vihollista kun työnsi, se liukui automaattisesti niin pitkälle kun vastassa oli jokin este. Poikkeuksena muut viholliset, ne jyräytyivät alle jääpalikan liukuessa niiden päältä.
Muutamia poikkeuksia oli milloin jäätyneen vihollisen pystyi pysäyttämään kesken liukumisen. Läheskään kaikkia vihollisia ei voinut muuttaa työnnettäviksi palikoiksi, vaan ne vain pystyi jäädyttämään vain hetkeksi.



Eihän puzzlepelit ole mitään ilman kaikenlaisia härpäkkeitä ja niitä tästäkin pelistä löytyi yllin kyllin.
Näitä löytyi seuraavia:

Kiviseinä: nimensä mukaisesti vain kiviseinä. Perus este mitä vasten pystyi jääpalikoita työntämään.

Lammikko: Kickle tai viholliset eivät pystyneet kävelemään lammikoiden yli, mutta jääpalikoita niiden kautta pystyi työntämään.

Liukas jää: Hieman hassusti ohjekirjassa nimetty, sillä alusta näytti jollekin ihan muulle kuin liukkaalle alustalle. Jääpala kuitenkin liukui tässä yhtä hyvin kun normi jääalustalla. Muut viholliset pystyivät kävelemään näillä alustoilla ongelmitta, mutta jääpaloiksi muutettavat viholliset eivät pystyneet näille astumaan.

Hajottaja: Jos jääkuutio osui tähän piikin näköiseen esteeseen, se hajoaa kappaleiksi kappaleiksi.

Jousi: Jääpalikka pongahtaa jousesta vastakkaiseen suuntaan. Jos kaksi jousta sattui olemaan vastakkain esimerkiksi huoneen reunoilla, jäi jääpalikka pongahtelemaan niiden välille.

Voimakivi: Jäädytti kaikki viholliset kerralla. Näitä löytyi välillä puzzleista ja ne olivat kertakäyttöisiä.

Vasara: Ehdottomasti pelin nihkein asia. Kun jääpalikan iski vasaraa vasten, vasara pyörähti 270 astetta ja iski palikan sitten liikkeelle. Vasaran suuntaa pystyi itse kääntämään Kicklen jäähengityksen avulla. 
Tätä oli aluksi todella hankala lukea. Vielä hankalammaksi homma meni, kun joutui tekemään monen vasaran comboja, ei välillä meinannut pääkoppa riittää miettimään mihin asentoihin vasarat pitäisi kääntää.



Peli sisälsi runsaasti erilaisia vihollisia. Hyvänä puolena vihollisten käyttäytyminen oli erilaista toisiinsa nähden ja niitä ei aina pystynyt vain suoraan mennä jäädyttämään vaan täytyi keksiä jokin toinen keino.
Todella ärsyttävänä asiana oli, että vihollisten jäätymisestä herääminen tapahtui ihan liian nopeasti. Välillä sai kokoajan tykitellä vihollista takaisin jäähän kun yritti selvittää jotain puzzlea.
Viholliset myös re-spawnasivat todella nopeasti takaisin kuoleman jälkeen. Tämä aiheutti nihkeitä tilanteita kun yritti tehdä jotain hieman pidempiä tapahtumaketjuja puzzlen selvittämiseksi.
Jotkin viholliset pystyi tuhoamaan vain vasaralla ja jos kentässä ei sattunut moista olemaan, joutui tätä nihkeää vihollista pitää koko ajan silmällä.



Muutama pomokin oli peliin saatu mukaan ja sellaista vastaan pääsi taistelemaan kun oli selvittänyt kaikki alueen puzzlet. Kolmessa ensimmäisessä pomossa oli hyvin samanlainen kaava; odota kunnes pomo heittää jonkun asian - asia hajoaa neljäksi pienemmäksi asiaksi jonka jälkeen niitä pystyi jäädyttämään ja työntämään pomon päälle.
Viimeisen pomon, Velhokuninkaan kanssa homma oli hieman toisenlaista, sillä velhon heittämä jääpallo jäätyi kokonaan Kicklen jäähenkäisyn toimesta ja sitten tällä isolla jääpalikalla täytyi osua pomoon.
Velho olikin vikkelä kaveri ja monesti hyppäsi ilmaan juuri kun oli saanut jääpallon jäädytettyä oikeaan kohtaan työntämistä varten. Luonnollisesti jos velho laskeutui jääpalikan päälle, se hajosi palasiksi ja täytyi aloittaa uudelleen.
Tovin tämän ajoituksen opettelu vei, mutta viimein se onnistui :)




Kun prinsessa Mira ja Fantasy Kingdom on pelastettu, pääsee vielä Special -kenttiä koittamaan. No näissä kentissä olikin mukavaa haasteen tuntua mitä olisi kaivannut ihan normaalipeliinkin!
Tämä innostus kuitenkin laantui kotvan kuluttua, sillä näissä Special -kentissä oli ylikäytetty vasaraa ihan huolella. Tiedän, että varmaan pelintekijöiden mielestä mainio mekaniikka, mutta vähempikin olisi riittänyt.
Tuntui, että joka toisessa kentässä oli vasaraan liittyvää puzzleilua luvassa.
Into loppui Special puzzle 29 kohdalla ja katsoin ratkaisun netistä. Pitkään yritin ratkaista omin avuin, mutta ei vaan enää virta riittänyt tätä peliä kohtaan. Varsinkaan kun nämä Special kentät olivat vapaaehtoisia ja edes TMR ei niitä pelannut.
Jälkeenpäin ajateltuna, kyllähän tämä kyseinen puzzle olisi mennyt jossain vaiheessa läpi, ei ratkaisu niin hankala ollut.
Mutta sitten ihan toinen lukunsa oli viimeinen Special puzzle. Tietysti se sisälsi pelkkiä vasaroita, kuinkas muutenkaan! Pitkään tätäkin tuli yritettyä, mutta luovutin viimein.
Täytyy sanoa, että tätä en olisi välttämättä onnistunut itsekseni ratkaisemaan. Mikä on kyllä harvinaista puzzlepeleissä, yleensä ne menee vaikka väkisin läpi kun on laatupeli kyseessä.
Ideana tässä puzzlessa oli, että kun jääpalikka oli liikkeessä, täytyi käydä vasaroiden asentoja muuttamassa samalla. Aivan älyttömän hankala olisi ollut lukea mihin vasara pitää kääntää ja vielä kun homma piti tehdä todella nopeasti.
Kirjaimellisesti jäätävä vaikeustason nousu tämän viimeisen puzzlen kanssa. Vielä kun tilanteen uudelleen luonti oli hidasta ja ei välttämättä muistanut minkälaisissa asennoissa oli vasaroita testaillut.
Tässä Special -osuudessa ei ollutkaan enää mitään pomoa vaan homma loppui suoraan tähän viimeiseen puzzlen ratkaisemiseen.




Ihan ok peli, mutta paljon parempiakin puzzlepelejä löytyy NESille. Olihan tämä ihan kivannäköinen ja kuuloinen, mutta itselle ei hirveästi nappaa nopeatempoiset puzzlet. Tykkään miettiä rauhassa enkä pelätä, että joku vihollinen hyökkää kimppuun tai pilaa vaivalla rakennetut asiat.
Tässä oli myös liikaa pelkkään reaktioon painottuvia "puzzleja". Täytyi kerätä unipussit ja väistellä vihollisia esimerkiksi jollain kapealla käytävällä. Ei ole puzzlehommaa tämä.
Jos olisi osan Special kentistä heittänyt pääpeliin ja unohtanut reaktio hommat, niin tästä olisi saanut paljon miellyttävämmän kokemuksen :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti