perjantai 4. syyskuuta 2020

Gauntlet


Games Beaten: 240/709
Genre: Beat 'em Up
Goal: Beat Floor 100

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 9/10

Paha Morak on järjestänyt kujajuoksun. Neljä urheaa soturia ottaa osaa tähän tapahtumaan.
Morak on ryöstellyt erilaisia paikkoja ja piilottanut aarteita kujajuoksuun.
Näin tyhmät kansalaiset on saatu osallistumaan tähän hömpötykseen rahankiilto silmissään.
Morak on varma siitä, että kukaan ei tule selviämään maaliin saakka.
Huhu liikkuu, että pyhä kristallipallo on piilotettuna kujajuoksun syvyyksiin.
Tämän avulla Morak saataisiin aisoihin, mutta sen hakeminen tuntuu mahdottomalle...

Alun perin piti pelata seuraavaksi yksi helppo Mikki -peli, mutta suunnitelmiin tuli pieni muutos.
Kaveri kysyi minulta että "olenko vielä kumpaakaan Gauntlettia pelannut?"
No, empä ollut joten jätetään Mikki vielä hetkeksi naftaliiniin ja pelataan ensimmäinen Gauntlet tähän väliin.
Tämä oli kyllä täysin oikea ratkaisu sillä tämän jälkeen leppoisa lasten peli maistuu makialle :D

Huh helvetti mikä peli! Nostan kyllä hattua sille kuka tämän ilman vinkkejä pelaa läpi.
Periaatteessa ihan mahdollista, mutta siihen tuhrautuisi pieni ikuisuus.

Peli oli sinänsä tuttu entuudestaan speedrunien myötä, mutta vasta itse pelaamalla tajusi kuinka julma tämä onkaan.

Tykkäsin pelin ideasta, mutta toteutus oli hieman buginen, julma ja kryptinen.

Pelissä on viisi osiota ja 100 huonetta. Kaikkia huoneita ei tarvitse pelata vaan oikeita Exittejä löytämällä voi hyppiä huoneiden yli.
Kartta näyttää missä päin osiota olet menossa ja missä hyvät mestat sijaitsevat.

Idea on hyvin yksinkertainen; etsi kahdeksanosainen salasana jonka avulla portti aukeaa viimeiseen huoneeseen.
Tuhoa siellä oleva lohikäärmevartija ja nappaa pyhä kristallipallo. Helppoa eikö totta?

Peli on ylhäältäpäin kuvattu mörköjentappopeli. Yllättävän paljon vihollisia on saatu tungettua pienelle alueelle.
Pelintekijät ovatkin olleet aika nerokkaita tämän asian suhteen sillä viholliset ovat osa taustaa.
Näin ne kuluttavat vähemmän pienen NESin muistia ja niitä saa ruudulle hirmuiset määrät kerralla.
Tästä syystä vihollisten liikkuminen tapahtuu töksähdellen eikä sulavasti.


Huoneissa täyty keräillä avaimia ja rikkoa seinämiä jotta Exit -kyltti löytyisi. Jotkin huoneet sisältävät monia eri Exittejä jotka sitten vievät eri paikkoihin, jotkut jopa taaksepäin.

Pelin alussa saa valita neljästä eri hahmosta mieleisensä. Valittavina on Thor soturi, Thyra valkyyria, Merlin velho tai Questor tonttu.
Itse valitsin tontun koska se oli nopein liikkumaan ja sen jousipyssyn ansioista ei tarvinnut mennä vihollisiin kiinni tappaakseen ne.

Perus aseen lisäksi hahmolla oli vielä käytössä pommit. Näiden avulla sai kaikki ruudulla näkyvät viholliset kerralla hengiltä.
Pommeja pystyi maksimissaan olemaan kymmenen kappaletta ja niitä löytyi huoneista.

Huoneisiin oli piilotettu vielä kolme kykyä, jotka vahvistavat pelihahmoa:

Kilpi jonka avulla hahmo kestää paremmin iskuja.
Miekalla hahmon lyöntivoima paranee.
Pommipäivitys minkä vuoksi pommit tekevät enemmän vahinkoa ja loppuhuoneiden vihollisetkin kuolevat laakista.

Kun nämä kerran löysi, ne pysyivät pelin loppuun asti.

Eli ei kun salasanan merkkejä metsästämään!
Kun karttanäkymää vilkuili, saattoi huomata siinä yhden tai useamman kysymysmerkkiruudun. Näistä ruuduista pääsee huoneeseen, josta saa salasanaan merkkejä kunhan vain suorittaa sen onnistuneesti.
Huoneessa on aika ja tämän ajan puitteissa täytyy löytää itse vinkki ja Exit -kyltti.
Aluksihan meno oli helppoa - molemmat vaatimukset täyttyivät helposti.
Pelin edetessä nämä menivät ihan älyttömyyksiin, täytyi olla liuta avaimia mukana ja salasanatkin oli piilotettu jonkun random seinän sisään joka totta kai vaihteli paikkaa.


Itse kysymysmerkkiruutuihin pääseminenkin oli pienoinen mysteeri. Jostain tietystä kentästä kun valitsi oikean Exitin, pääsi kyseiseen vinkkihuoneeseen.
Ohjekirja kyllä näyttää jokaisen kartan reitit mikä on pienoinen ihme, mutta silti oikean Exitin löytäminen oli hankalaa.
Kun kentässä on useampi Exit, ei peli kerro mistä pääsee mihinkin. Tämä on ihan fine, mutta yleensä se vinkkihuoneeseen vievä Exit on piilotettu todella hyvin tai kentässä on miljoona muuta Exittiä joita sitten testailemalla saattoi löytää oikean.


Muutenkin kokonaisreitin luominen vinkkihuoneeseen oli melkoista showta. Täytyi joka paikka tutkia todella tarkkaan.
Hienoa oli vielä se, että jos valitsi väärän Exitin, ei takaisinpäin enää päässyt. Täytyi resetoida peli ja koodin avulla jatkaa seuraavasta jatkopaikasta.

Tästä päästäänkin aasinsiltana salasanasysteemiin. Aluksi en edes tiennyt että pelissä on salasana. Pause -valikossa näkyi jokin merkkisarja, mutta ajattelin sen liittyvän lopussa tarvittavaan koodiin.
No, minä sitten aina kuoleman jälkeen ihan rehdisti aloitin pelin alusta.
Kävi kuitenkin niin, että yhden Game Overin jälkeen tuli rämpytettyä normaalia enemmän nappeja ja päädyinkin salasana -osioon.
Olin hieman ihmeissäni ja ohjekirjan tutkailun jälkeen selvisi, että tässä on kuin onkin jatkomahdollisuus. Hurraa!
En kyllä ymmärrä miksi tämäkin oli pitänyt tehdä näin kryptisesti. "paina A-näppäin pohjaan ja tämän jälkeen Starttia, niin pääset salasana -valikkoon."

Pelissä oli näiden vinkkihuoneiden kanssa yksi erittäin hyvä juttu! Kun vinkkihuoneessa oli käynyt ja saanut tarvittavan merkin, ei sinne tarvinnut enää mennä. Viimeisen huoneen kahdeksanosainen salasana generoitui aina tietyn salasanan mukaan.
Eli tietty aloitussalasana antoi aina saman kahdeksanosaisen salasanan. Tätä speedrunaajat hyödyntävät kun ei tarvitse vinkkihuoneissa käydä lainkaan.
Periaatteessa jos halusi säästää avaimia, resetoi pelin vinkkihuoneen jälkeen ja käytti aikaisempaa salasanaa. Näin pystyi skippaamaan koko mestan kun merkki oli jo hallussa.


Tässäkin hommassa on mahtava bugi! Yksi aloitussalasana on virheellinen ja jos sen kanssa menee kokeilemaan viimeisen huoneen salasanaa, se ei toimikaan.
Tämä kun selvisi speedrunista, täytyi tarkistaa että oma salasanani ei ole juuri tämä kyseinen. Ei onneksi ollut.

Karttanäkymässä on tietyn väliajoin aarrehuoneita. Reitti ei aina suoranaisesti kulkenut niiden kautta vaan välillä joutui etsimään oikean Exitin jotta näihin päätyi.
Aarrehuoneissa on nimensä mukaisesti paljon aarteita. Aarteita kannatti kerätä, sillä tietyn määrän jälkeen ne nostivat hahmon kokonaisenergiaa.
Aluksi riitti kun keräsi 50, mutta määrä tuplaantui aina jokaisen energiapäivityksen jälkeen.
Aarrehuoneissa oli totta kai aika ja jos tämän ajan puitteissa ei löytänyt Exittiä, ei saanut uutta salasanaa ja jatkomahdollisuutta.
Myös Exittiin pääseminen täytti energiat joten aika heikoilla oli jos ei onnistunut tätä tekemään.


Aluksi nämä huoneet oli todella helppoja, ainoastaan Exitin paikka vaihteli, luonnollisesti.
Loppupäässä mentiin sitten jo ihan överilinjalle ja muutamassa aarrehuoneessa oli monia Exittejä ja vain yksi oli aito.
Oli mahtava yrittää arvuutella, että mikähän se oikea on.
Välillä kävi niin, että oikeaa ei onnistunut löytämään ja homma oli siinä.

Aluksi yritin peliä ihan omin neuvoin. Eihän se kovinkaan pitkälle kantanut ja hieman vinkkejä peliin!
Järkytyin kun tajusin kuinka monimutkainen ja kryptinen tämä on.
Ei mitään toivoa, että olisi itse löytänyt joitain reittejä vinkkihuoneisiin tai joissain tapauksissa osion loppuun asti.

Tämä oli todella hankala ihan vinkkien avullakin. Loppupään viholliset tekivät hahmoon paljon vahinkoa ja tämän vuoksi huoneiden tutkiminen oli lähes mahdotonta.
Hahmon energiat toimivat hienosti myös aikana ja se rullaa automaattisesti alaspäin. Vauhti ei ole hurja, mutta se luo tiettyä painetta.

Pelin läpäisy vaati myös hieman ennustajan lahjoja.
Avaimia täytyi seurailla koko ajan. Huoneista löytyvien arkkujen sekä turhien ovien availua tuli välttää jotta avaimet riittäisivät.
Jotkin kentät eivät sisältäneet yhtään avaimia ja homma oli täysin pilalla jos oli onnistunut tuhlaamaan liikaa avaimia.
Totta kai arkkuihin oli piilotettu seiniä avaavia nappeja tai jopa Exit -kyltti :D
Hyvä sitten pohdiskella minkä arkun uskaltaa avata.

Ensimmäisellä yrityksellä en saanut toiseksi viimeisen vinkkihuoneen vihjettä haltuuni kun ei avaimet riittäneet. Mahtavaa.

Sitten vielä nuo yllä mainitsemani hahmon kyvyt - nämä kaikki oli pakko löytää jos halusi pelin läpäistä.
Näitä oli kyllä useampia eri huoneissa, jotkut vähän paremmin näkyvillä, mutta osa oli tylysti piilotettu random palikan sisään jota ampumalla sen sai esiin.
Mitä nyt speedrunista ymmärsin, pommipäivitystä ei taida olla kuin yksi kappale koko pelissä tai ainakin perus reitin varrella ja se on vielä erittäin hyvin piilotettu.
Tämä on pelin tärkein kyky, sillä loppupään viholliset eivät kuole yhdellä pommilla ilman tätä. Kun vihollisia tulee kymmenittäin vastaan, ne on pakko tuhota pommin avulla.
Yhdellä läpäisy-yrityksellä onnistuin tämän missaamaan ja eihän viimeisistä huoneista tullut hevon vittua. Ei kun aiempaa koodia kehiin ja pommipäivitystä hakemaan.

Viimein lukuisten yritysten ja erheiden jälkeen olin tilanteessa, että olin viimeisen osion alussa, minulla oli reilusti avaimia, pommeja ja kaikki kyvyt löydettynä.
Myös viimeisen osion kaksi salasanan merkkiä oli hallussa joten ei tarvinnut vinkkihuoneissakaan enää käydä.

Tämä viimeinen rutistus oli brutaali. Jostain syystä tämän viimeisen osion jatkopaikat oli poistettu. Aarrehuoneiden jälkeen ei saanut enää jatkaa. Niistä kyllä sai edelleen energiat täyteen mikä oli erittäin hyvä juttu!
Täytyi 12 hankalaa huonetta vetää putkeen ja kolme näistä oli aarrehuoneita jotka sisälsivät monia feikki Exittejä, täytyi olla sorminäppäryyttä ja hieman tuuria jotta onnistui kaikista oikean löytämään.
Viholliset tekivät paljon vahinkoa ja oikeat Exitit oli piilotettu hyvin.
Vaikka speedrunista katsoi lyhimmän mahdollisen reitin viimeiseen huoneeseen, ei silti meinannut onnistua.


No, kun huone 99 oli hallussa, piti näppäillä tuo vaivalla keräämä kahdeksanmerkkinen salasana. Jos koodin näppäili väärin, joutui pelin alkuun.
Välillä kävi niin, että pelin kiihkossa tuli vain rämpytettyä A-näppäintä niin kuin normaalisti muiden huoneiden jälkeen ja vahingossa skippasi salasanan, hups :D Ei kun alkuun vaan!


Viimeinen huone oli onneksi todella lyhyt, mutta pommeja oli parempi olla jäljellä, sillä ilman niitä ei ollut mitään toivoa päästä läpi.
Huone sisältää pelin ainoan pomon, kolmipäisen lohikäärmeen. Tämäkin piti hoitaa ihme glitch -taktiikalla, sillä "normaalilla" tyylillä ei olisi energia-aika riittänyt millään.
Taktiikkana oli aktivoida yksi pää kerrallaan, mielellään jompikumpi reunoissa olevista. Ampumalla lohikäärmeen päätä, se rupesikin tykittämään liekkiä kohti hahmoa. Tarpeeksi lähellä kun seisoi, ammukset osuivat keskimmäiseen päähän missaten hahmon.
Monta yritystä päättyi siihen kun vahingossa oli pikselin väärässä kohdassa ja aktivoi toisenkin pään. Siitä hommasta ei tullut yhtään mitään.
Kun lohikäärme oli tuhottu, oli vastassa vielä kunnon vihollisarmeija. Tässä vaiheessa energiat olivat jo niin vähissä, että perus taistelu ei tullut kysymykseenkään. Pommeilla vaan viholliset nippuun.
Hieno trolli on saatu vielä viimeiseen kenttään. Heti lohikäärmeen jälkeen on Exit -kyltti ja siitä oikeen huokuu loppukuvien ruutuun ilmestyminen. Ei sentään.
Jos tähän erehtyy heti menemään, tulee Game Over :D
Täytyy vielä muutamat kytkimet painaa eripuolelta huonetta ja käydä hakemassa pyhä kristallipallo jonka jälkeen voi huoletta huoneen läpäistä.


Ihan älytön peli. Tätä ei voi suositella kuin tälläisen projektin toteuttajalle.
Idea hyvä, toteutus luokkaa överi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti