perjantai 5. kesäkuuta 2020

Times of Lore


Games Beaten: 223/708
Genre: RPG
Goal: Kill Gray Abbot and Receive Medallion

Arvosana: 4/10
Vaikeusaste: 4/10

Pelin tarina kertoo Albarethin kuningaskunnasta jonka korkein kuningas, Valwyn on kadonnut.
Lordi Dariel yrittää pitää järjestystä yllä, mutta muut lordit kieltäytyvät tottelemasta häntä.
Homma alkaa murentua käsiin.
Erimielisyydet aateliston kesken on aiheuttaneet sen, että kuningaskunta on paljon haavoittuvampi hirviöiden, roistojen ja barbaarien hyökkäyksille.
Jäljellä on enää yksi pieni toivon kipinä. 
Täytyy löytää kolme taikaesinettä; ennustuskivet, totuuden laatta ja Archmagen sormus. Näiden avulla Valwyn ja taika medaljonki saataisiin kutsutta takaisin...
Tehtävänäsi on lähteä etsimään näitä taikaesineitä ja luomaan taas rauha Albarethin ylle!

Ai että mikä laatuteos jälleen.
Täysin tuntematon peli, en ollut edes nimeä kuullut aiemmin.

Hetihän tästä huomasi, että kyseessä on jokin vanha tietokoneporttaus NESille.
Tästä ei kyllä paljon yksinkertaisemmaksi RPG -peli tule.

Yksi isompi päätehtävä ja maailmassa voi liikkua vapaasti sen suurempia rajoituksia.
Toki muutamaan paikkaan ei pääse sisälle ilman avainta, mutta muuten tutkiminen on hyvin vapaata.

Tässä ei ole levutusta ja vihollisetkin pysyvät täysin samana koko ajan joten siitä vaan paikkoja tutkimaan!

Pelin alussa saa valita jonkin kolmesta sankarista; ritarin, valkyrian tai barbaarin. Valitsin sitten ritarin koska ajattelin että se kestää hyvin iskuja.
Hahmoilla ei ilmeisesti juurikaan eroja ollut.

Tämä minun seikkailuni alkoi hienosti, sillä tapoin vahingossa kyypparin kun yritin puhua sille :D
Ongelma oli kriittinen, sillä näiltä tyypeiltä saa tietoja ja niiden avulla pystyy tallentamaan.
Myös hupenevat ruokavarastot saa täyteen kun vaihtaa muutaman sanasen heidän kanssaan.


Hetki meni totutellessa kun A-napista lyödään ja B:stä avataan sitten valikko.
Sivulliset saivat muutamia miekanviiltoja tämän prosessin aikana, pahoittelut siitä.

Eli, tässä on yksi isompi päätehtävä. Tätä saa vietyä eteenpäin juttelemalla ihmisille.
Ihmisiltä saa tietoa minne pitäisi mennä tai mitä tehdä.
Välillä joutui kierrellä ympäri maita ja mantuja jotta oikea henkilö löytyi jolta sai sitten tietoa johonkin asiaan liittyen.

Ihmisille voi jutella niitä näitä tai sitten kysellä erilaisia juttuja.
Molempia tarvitsee, sillä jotkin tiedot aukeavat vasta sään kyselemisen jälkeen.

Sellaisen huomion tein, että talojen ulkopuolella olevilta ihmisiltä ei kannattanut kysellä mitään.
Vastaukset olivat aina "en tiedä" tai jotain vastaavaa.


Aluksi tuli pyörittyä ympäri koko Albarethin kuningaskuntaa tutkien eri paikkoja.

Kiitos pelintekijät kun olivat laittaneet pelin mukaan paperisen kartan!
Helpotti huomattavasti vaikka se ei kyllä ihan tarkka kopio ollutkaan pelin maailmasta.

Jo tässä heti alussa huomasi, miten hirveää liikkuminen on.
Ensin hahmo liikkuu kuin tervassa ja sitten tietyn ajan päästä sen vauhti kiihtyy kunnon kirmaukseksi.
Erittäin ärsyttävä ominaisuus, sillä vihollisiin tai muihin asioihin törmääminen sekä huonosti suunnan vaihtaminen hidastaa vauhdin täysin.
Onneksi pelistä löytyy taikakengät, joiden avulla ukko juoksee kokoajan tuota täyttä nopeutta.

Hieman ympäri pyöriessäni, onnistuin löytämään taikakirveen. Selvisikin, että se on pelin paras ase :D
Hienoa tämä vapaa liikkuminen, kun voi pelin parhaimman aseen käydä ostamassa heti ensimmäisenä.

Oikeassa alakulmassa palaa kynttilä. Se kuluu itsekseen hidasta vauhtia ja vihollisten osumat kuluttavat sitä myös.
Kurniva mahakin saa sen palamaan nopeammin.

Majataloissa nukkuminen täyttää kynttilän täysin.
Kynttilä kuluu niin hitaasti, että siitä ei tarvitse juurikaan välittää.
Välillä jos halusi tapattaa itsensä jotta pääsee takaisin aikaisempaan kohtaan peliä, se oli todella hidasta kun viholliset eivät tehneet juurikaan vahinkoa.

Pelissä on ruokamittari jota täytyy täyttää aina tietyn väliajoin.
Kyypparit myyvät ruokaa 10 kultakolikon hintaan ja viholliset pudottavat sitä myös.
Onneksi tätä ei tarvitse sen tarkemmin seurailla, hahmo syö automaattisesti kun sen aika on.

Rahaa sai vihollisia tappamalla. Vain örkit ja roistot pudottivat kultasäkin, muita vihollisia ei pahemmin kannattanut tappaa.
Hieman huvitti kun tapetulla hämähäkilläkin on ihmisen luuranko. Viholliset kuollessaan muuttuvat ensin luurangoksi ja sitten hautakiveksi.


Pelissä oli yksi isompi suunnitteluvirhe ja tietysti jouduin kärsimään siitä.
Nimittäin ihmiset jakavat tietojaan vaikka ei olisi edes vielä menossa siinä vaiheessa päätehtävää.

Tutkiessani olin sitten onnistunut löytämään yhden myöhemmän vaiheen tiedon ja suoritin tehtäväsarjankin.
Hieman myöhemmin olin jumissa kun en saanut enää tehtyä sitä sen hetkistä tehtävää.
Yksi tärkeä hahmo ei spawnannut ollenkaan, ilmeisesti johtui tuosta kun olin mennyt väärässä järjestyksessä tehtäviä.
Tämäkin piti läpimeno-oppaasta selvittää kun ei meinannut millään löytyä ratkaisua vaikka kaikille oli jutellut. Hetken kesti sen selvittämiseenkin kun tilanne oli hieman oudohko.

Katselin läpäisyn jälkeen Speedrunin tästä pelistä ja huomasin, että periaatteessa en ollut edes jumissa pelissä vaikka olin tehnyt yhden tehtävän liian aikaisin, olisi vaan jatkanut siitä eteenpäin.
Empä tätä tiennyt kun en katsellut sen pidemmälle opasta.
Eli tässä voi skippailla reilusti päätehtävää ja tekee vain muutamat kohdat ja pelin pääsee vartissa läpi, mahtavaa :D


No, aloitin sitten alusta tietämättä tuosta skippailusta. Kävin heti hakemassa kirveen ja taikakengät ja olinkin samassa pisteessä jo 15 minuutissa :)
Loppupeli menikin sitten suhteellisen kivuttomasti läpi kun seurasin tarkkaan vinkkejä. En lähtenyt sooloilemaan ollenkaan.

Muutama linnakkeentapainen oli peliin laitettu. Ne olivat lähes samanlaisia idealtaan ja ulkoasultaan.
Painellaan muutamia nappeja, ovi aukeaa tai silta rakentuu. Mennään teleporteista ja toistetaan tätä samaa kaavaa kunnes löytyy viimeinen huone.
Ei ihan mitään Zelda -tasoista pähkäilyä.
Linnakkeisiin oltiin kuitenkin saatu pari uutta vihollista jotka olivat kestävämpiä kuin normi maastossa olevat.


Vanha peli ja sen kyllä huomaa.
Tuo päätehtävän skippailu ja jumiin jääminen oli kyllä erittäin meh juttu.
Tämä olisi pitänyt pystyä pelaamaan ilman skippailuja, niin olisi ollut huomattavasti parempi peli.
Tutkiminen oli ihan hauskaa ja ihmisten antamien tehtävien tekeminen ei ollut ollenkaan hullumpaa.


Tosi lyhythän tämä oli, muutamassa tunnissa pääsi läpi, mutta ihan sopiva tälläiseksi peliksi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti