sunnuntai 31. toukokuuta 2020

Krusty's Fun House


Games Beaten: 222/708
Genre: Puzzle
Goal: Finish All 60 Rooms (5 Sections)

Arvosana: 5/10
Vaikeusaste: 3/10

Krustylla on paha ongelma, sillä rotat ovat vallanneet Krustylandissa sijaitsevan hupitalon!
Niistä olisi päästävä pikimmiten eroon.
Onneksi Bart ja Homer ovat valmiita auttamaan Krustya tämän inhan ongelman kanssa.
Krustyn tehtävänä on ohjata rotat oikeaan paikkaan jolloin Bart ja Homer pystyvät listimään ne erilaisten ansojen avulla.
Hienostihan se rotta poksahtaa kun sille antaa 20 000 volttia sähköä!

Yleensä kun näissä NES -pelien nimissä mainitaan sana Fun, ne ovat kaikkea muuta :D

Olisin voinut vaikka vannoa, että tämä on Imagineeringin tuotoksia, sillä kaikki muutkin NESin The Simpsons -pelit ovat, mutta näemmä sitten ei. Hyvin samankaltaista tyyliä on kuitenkin havaittavissa.

Pelissä olisi ollut paljon potentiaalia, mutta se on menty kusemaan yhden ikävän asian takia; nimittäin Game Overeilla.
Game Overit eivät ole Puzzlepeleissä mikään uusi juttu, mutta tässä joutuu pelaamaan monia Puzzleja uudelleen jos Game Over tuli.

Mahtava idea yhdistää tasoloikka ja puzzlepeli! Tästä tykkäsin :)

Peli on jaettu viiteen eri osioon, jokaisessa tietty määrä puzzleja. Ohjekirja sanoo virheellisesti, että jokaisessa viidessä osiossa olisi 14 puzzlea.
No, määrä vaihtelee kahdeksasta neljääntoista. Eli yhteensä puzzleja löytyy 60 kappaletta.

Määrä on aikamoinen, mutta jotkin puzzlet ovat melko lyhyitä.

Eli, pelin ideana on ohjastaa rottia ansaan. Rotat eivät osaa hyppiä ja ne kävelevät kuin lobotomian saaneet potilaat, kunnes seinä tulee vastaan.


Krustyn pitää hyödyntää erilaisia tavaroita kuten palikoita, lasipurkkeja ja putkia luomaan reitti ansalle.
Ärsyttävää oli, kun Krusty pystyi kantamaan vain yhtä tavaraa kerrallaan.
Joissain puzzleissa tarvittavat tavarat oli sijoitettu täysin toiselle puolelle huonetta ja niiden hakeminen yksitellen vei jokusen tovin.. Totta kai tavaraa on sellainen määrä, että saman reitti täytyi kulkea monia kertoja uudelleen...

Kontrollit olivat vähän nihkeät. Välillä joutui seisomaan ihan alustan tai palikan reunalla, jotta Krusty laittaa sen hieman eri kohtaan. Vähän liian tarkaksi oli tämä tehty.
Monesti tuli sähellettyä tämän kanssa nopeissa tilanteissa.

Välillä puzzlejen ratkaisut olivat todella kummallisia. Piti tehdä millin tarkkaa työtä jotta ehti laittamaan jonkin palikan rottien reitille ennen kuin ne tippuivat takaisin alkuun.
En sitten tiedä teinkö jotkin puzzlet hankalamman kautta kun näin tarkasti joutui työskentelemään, mutta en ainakaan keksinyt mitään parempia tapoja.

Vaikeusaste oli todella omituinen. Tuollainen överitarkka puzzle saattoi olla osion alkupuolella ja sitten viimeisimpinä puzzleina todella simppeleitä ja nopeita selvitettäviä.
Ei ollut kyllä mitään tolkkua tässä, aina sai jännityksellä odottaa, minkä tasoinen puzzle tuli vastaan.

Jostain syystä kolmas osio oli pelin hankalin. Siellä oli paljon hankalia puzzleja ja millin tarkkaa työskentelyä.
Loppupuolella vielä ihanaa trial and error bullshittiä.

Tästä pääsemmekin aasinsiltana tähän trial and error -settiin.
Tässä ei olisi ollut muuten mitään vikaa, mutta kun pelissä on Game Overit.
Aivan mahtavaa kun osion loppupuolella tulee puzzle joka on lähes mahdoton päästä läpi ensimmäisellä yrityksellä.
Kuluta elämäsi tämän selvittämiseen ja Game Overin jälkeen pääsee pelaamaan ne samat 10 puzzlea uusiksi. Loistavaa pelisuunnittelua.
Paras oli yksi puzzle, missä piti heti alussa napata yksi tavara itselleen, ennen kuin rotat kerkeävät käyttämään sitä. Jos oli liian hidas, ne jäivät ikuiseen limboon ja puzzlen joutui ottamaan alusta. Sinne meni lisäri ihan turhaan.
Vissiin olisi pitänyt tämäkin kristallipallosta katsella etukäteen jotta olisi selvinnyt mitä pitää tehdä.
Arvostan, että saa rauhassa tutkia mitä pitäisi tehdä, eikä heti ruveta höntyilemään.

Ei minua kuoleminen tai puzzlen alusta aloittaminen haittaa tämmöisissä peleissä, mutta samojen jo läpäistyjen puzzlejen toistaminen on typerää.

Krustylla oli tietty määrä energiaa ja sitä kului jos otti kontaktia vihollisten kanssa tai tippui liian korkealta alas.
Ärsyttävää, kun ei energian määrää nähnyt mistään. Krusty kyllä läähätti kuin ajokoira silloin kun energiat olivat vähissä, mutta kokonaismäärä olisi ollut kiva tietää.
Energiaa sai onneksi takaisin rikkomalla tiettyjä laatikoita.


Energian lisäksi laatikoita löytyi ammuksia. Vaihtoehtoina oli joko piiraat tai kuulat. Kuulilla pystyi rikkomaan tietynlaisia seiniä vihollisten tappamisen lisäksi ja näin pääsi piilotettuihin alueisiin.
Välillä näitä seiniä oli pakko rikkoa puzzlen selvittämisen vuoksi.

Kaikkiin tietyn osion puzzleihin ei pääse heti käsiksi, vaan joutuu pelaamaan tietyn määrän puzzleja jotta uusi reitti aukeaa.
Kun kaikki osion puzzlet on selvitetty, aukeaa viimeinen lukittu ovi jonka takaa löytyy vain bonushuone. Tämä on vain tietynlainen juhlistus onnistuneesta osion selvittämisestä :)

Joissain puzzleissa oli piilotettuna erikoinen laatikko. Tästä laatikosta lenteli tähtiä kun sen rikkoi. Tämän löytäminen oli pakollista, muuten ei puzzle mennyt läpi vaikka kaikki rotat olisikin listinyt.
Myös bonushuoneista täytyi tämä kyseinen loota löytää, vasta sitten osio oli täysin suoritettu.

Ihmettelin aluksi, miksi joidenkin puzzlejen selvittämisen jälkeen ei oveen tule lukkoa ja sinne pääsee takaisin härväämään. No, tämän erikoisen laatikon löytämisen jälkeen lukko ilmestyi ja huone oli selvitetty.
Jokaisessa osiossa oli ainakin yksi tälläinen erikoisempi puzzle.


Joistain puzzleista löytyi myös bonustaso. Tietyn ajan puitteissa täytyi saada kaikki laatikot tuhottua. En ole ihan varma, mutta tämänkin meneminen taisi olla pakollista jotta puzzle meni läpi.


Tätä oli niin ahdistava pelata. Koko ajan oli pelko ilmassa, että tulee joku typerä trial and error -puzzle ja joutuu sitten palaamaan taaksepäin. Loppupuolen osioissa puzzleja oli vielä niin paljon, että saattoi mennä pitkäänkin niitä selvitellessä.
Ilman tuota Game Over -settiä tämä olisi ollut oikein hyväkin peli, tykkäsin ideasta.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti