maanantai 14. lokakuuta 2019

Mega Man 5


Games Beaten: 19/709
Genre: Platform
Goal: Defeat Dr. Wily

Arvosana: 9/10
Vaikeusaste: 3/10

Mega Man sarja on edennyt jo viidenteen osaan.
On vuosi 20XX ja uusi Robotmasterarmeija tuhoaa maailmaa. Dr. Light kaapataan ja kaappauspaikalta löytyy Proto Manin huivi. Mega Man uskoo veljensä olevan kaappauksen ja Robotmastereiden rakentamisen takana. 
Todellisuudessa tämä Proto Man on vain Dr. Wilyn rakentama Darkman-klooni alkuperäisestä. Wilyllä on taas maailmanvalloituspuuhat mielessä ja tämä täytyy estää!

Tällä kertaa vastassa on seuraavanlaisia Robotmastereita: Stone Man, Gravity Man, Crystal Man, Charge Man, Napalm Man, Wave Man, Star Man ja Gyro Man.


Peli kärsii kyllä hieman tasapaino-ongelmista. Mega Busterista on tehty aivan liian tehokas. Se tuhoaa viholliset liian helposti ja tekee liiaksi vahinkoa Robotmastereihin.

Kentät on kyllä ihan laadukkaita ja pelissä on hyvät musiikit.
Proto Manin/Darkmanin linnan kentistä en ole koskaan hirveästi perustanut ja musiikkikin on ankean puoleista. Wilyn kentät ovat sitten huomattavasti parempia.
Proto Manin/Darkmanin linnassa jokaisen kentän pomona on Darkman. Darkmanit ovat kuitenkin kaikki erilaisia.

Jokaisen Robotmasterin kenttään on ripoteltu erikoisesine. Nämä esineet kun kerää ne muodostavat tekstin "MEGAMAN5". Kaikki kun on kerätty, saa käyttöönsä Beat -linnun.
Lintu on melkoisen hyödyllinen, se on jokaisen Darkmanin heikkous sekä itse viimeisen Wilyn muodon!
Beat lentää automaattisesti vihollista kohti tekemällä siihen vahinkoa tai tuhoten sen kokonaan.

Rush Coil on saanut päivityksen, harmillisesti vain huonompaan suuntaan. Ponnahduslauta on sijoitettu koiran alapuolelle. Nyt koko koira pomppaa ilmaan sen sijaan, että pelkkä Mega Man ponnahtaisi ilmaan koiran päältä.
Tämä vaati totuttelua, en ymmärrä tätä muutosta vieläkään.

Star Manin kentästä saa Super Arrow -esineen jota voi käyttää hyppytasona tai vihollisia vastaan. Erittäin hyvä esine! Mielummin tätä käyttää kuin Rush Coilia jos on tarvetta mennä ylöspäin.
Super Arrowilla voi myös lentää ruudun halki. Tämä tosin vie ase-energiaa ihan törkeästi ja jo pieni lento saa palkin nollille. Arrowin matka kuitenkin jatkuu vaikka ase-energia olisi täysin tyhjä, ainoastaan viholliseen tai seinään osuessa matka tyssää.
Jostain kumman syystä Super Arrow on vielä Dr. Wilyn ensimmäisen muodon heikkous pelin viimeisessä kentässä :D
Viimeisen Darkmanin kenttä on mekaniikaltaan aika erikoinen. Kentässä täytyy ampua päälekkäin olevia palikoita jolloin lattia nousee aina sen verran ylös monta palikkaa on tuhonnut.
Tässä kuolee helposti jos sattuu ampumaan liian monta palikkaa kerralla hajalle.

Kentän lopussa selviää pienen cutscenen avulla että eihän se Proto Man ollutkaan asialla vaan Darkman porukan päälikkö.
Taistelu on melkoisen hauska ja hieman haastavakin, jos ei käytä Beatia apunaan. Beat on kyllä tässä pelissä todella hyvin hyödyksi, se jopa helpottaa liikaa bosseja.
Taistelun päätyttyä siirrytään vielä Wilyn linnan pariin. Muutamia hankalampia tasoloikkakohtia ja pari ihan hauskaa pomoa.
Varsinkin linnan ensimmäinen pomo, Big Pets on hauskasti oivallettu. Pomo on korkea ja sitä voi ainoastaan ampua avonaisena oleviin silmiin.
Jotta silmien tasolle pääsee, täytyy alaruumiissa olevia alustoja ampua. Ne lähtevät Mega Mania kohti ja oikealla ajoituksella niiden päältä hyppäämällä saa osuman silmiin.
Ilman Beatia, Dr. Wilyn viimeisessä muodossa saattaa mennä melko pitkäänkin. Wilyllä on muutama eri korkeus mihin se voi ilmestyä ja tottakai todennäköisintä on, että se ilmestyy korkeudelle mihin ei yletä ampua.
Tästä syystä Beat on loisto ratkaisu tässäkin vaikka se ei tekisikään hirveästi vahinkoa, se vain lentelee Wilyn perässä :)
Laadukas peli, mutta todella helppo. Jostain syystä tässä viidennessä osassa saa lisäelämiä erityisen paljon. Lieköhän koodausvirhe? Melkein jokaisella pelikerralla on maksimi lisäelämät hallussa. Vielä tähän tuo ylitehokas Mega Buster niin ei kovinkaan paljoa hankaluuksia ole.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti