tiistai 22. lokakuuta 2019

Ghosts 'n Goblins


Games Beaten: 92/709
Genre: Platform
Goal: Defeat The Devil (Level 7) (Beat Game Twice)

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 8/10

Prinsessa on kaapattu ja ritari Arthurin täytyy lähteä häntä pelastamaan. Vastassa on jos jonkinlaista hirviötä, kummitusta ja otusta. Muutama Saatana ja Paholainenkin tulee matkalla kohdattua!
Kovat odotukset oli tätä kohtaan kun en ollut aikaisemmin pelannut, mutta pienoinen pettymyshän tää sitten oli muutamista syistä :(


Seitsemän toisistaan erilaista kenttää pitää kahlata läpi...KAHDESTI! Tämän legendaarisen trollauksen tietää varmaan kaikki vähänkään retro pelaamisesta kiinnostuneet :)
Omituinen idea. Joko tämä oli olevinaan joku hyvä vitsi tai sitten ei pelintekijöillä riittänyt aika tehdä 14 erilaista kenttää. Toki pelin vaikeusaste huomioon ottaen, olisi nuo seitsemän riittänyt ihan mainiosti pelkästäänkin.


Jokaisen kentän lopussa odottaa pomo, tai jopa kaksi! Pomoja on muutama erilainen ja joissain kentissä onkin sitten samoja. Viimeisessä kentässä on pari aikaisemman kentän pomoa ihan perus vihollisina.

Kaksi osumaa viholliseen tai ammukseen ja henki lähtee. Ensin Arthur menettää haarniskansa ja sen jälkeen sitten lähtee henki jos osuma tulee. Haarniskoja on ripoteltu pitkin kenttiä ja ne ovat välillä piilotettu melkoisen hyvin.
Joutuu hyppäämään tyhjään niin sitten saattaa taivaasta tippua uusi haarniska.

Pelissä on monenlaisia eri aseita mutta yksi on ylitse muiden, nimittäin veitsi. Todella nopea ja tehokas ase. AVGN sen jo tämän pelin arvostelussaan sanoi: Get the Knife!
Jotkut aseet on niin tehottomia että niitä ei edes kannata kerätä. Toinen hyvä ase on tulipallo mutta se on hieman kömpelömpi käyttää. Tulipallo lentää kaaressa ja joutuu odottamaan paloanimaation loppuun jos sattuu heittämään ohi vihollisesta. Eli asetta ei voi spämmätä niin kuin veistä.

Viholliset pudottavat randomilla aseita ja saakin olla kokoajan tarkkana että ei kerää vahingossa jotain heikompaa asetta. Aseita löytyy myös kentistä ja onneksi niiden yli pääsee kätevästi hyppäämään.

Todella hyvä puoli on se, että kuoleman ja jopa Game Overin jälkeenkin saa pitää hallussaan olevan aseen. Ei tarvitse odotella tuurilla ilmestyviä aseita ja toivoa että jokin niistä olisi veitsi.


Jos tuo tuplasti pelaaminen ei ollut tarpeeksi hyvä trolli niin tässä vielä toinen!
Kuudennessa kentässä saa aseeksi kilven. Joo, luit oikein, kilven. Arthur viskoo kilpiä vihollisia päin :D
Kilpi ei ole ihan niin tehokas ase kuin veitsi ja tässä sitä miettii että miksi ihmeessä se pitäisi sitten kerätä? No, jos tämän viimeisen kentän menee läpi ilman tuota kilpi-asetta, joutuu takaisinpäin aina viidennen kentän alkuun asti, ai että!
Varmaan pelintekijät on nauraneet partaansa kun ovat miettineet pelaajien ilmeitä.

Hyvä puoli pelissä on, että se antaa loputtomat Continuet :) Mutta, kun alkuvalikkoon joutuu ja haluaa jatkaa, pitää se itse valita selectin avulla. Kursori on vakiona "1 Player" -kohdassa joten jos siitä vahingossa painaa, alkaa peli alusta :(


Vaikeusaste ihan jees, ainakin minulle. Olen tottunut pelaamaan vaikeita pelejä, mutta hermot menivät pelin epäreiluuteen ja bugisuuteen.

Aluksi tätä oli ihan kiva pelailla, mutta peli teki kyllä osansa että tämä ei olisi mahdollista :D

Kolmannessa kentässä olin pääsemässä ekaa kertaa armorin kanssa bossiin, niin Arthur otti tyhjästä osuman.
Sellainen kohta missä ei pitäisi edes olla mitään vihollisia. Paloi kyllä käämi totaalisesti ja meni koko päivän yritys sitten myrtsillä fiiliksellä :P
Aikasemmin en ole ollutkaan noin vihainen millekään tämän projektin pelille, mutta tuollainen rupes ärsyttämään.

Neljännessä kentässä tapahtui sama tyhjään osuminen, hienoa!

Kuudennessa kentässä taas eteneminen oli millin tarkkaa, muutamassa kohdassa ettei vaan aktivoi vääriä vihollisia. Joskus viholliset aktivoituivat vaikka ne eivät olleet edes samalla tasolla, riitti että tappoi alla olevan vihollisen hieman väärässä kohtaa ja yläpuolen vihun sprite latautui samaan aikaan aiheuttaen sen, että tapetun vihun liike siirtyi tuolle viholliselle.
Välillä riitti myös sekin että käveli eteenpäin vihollisen ollessa ihan vasemmassa laidassa. Sprite bugas niin, että se ilmestyi oikeaan laitaan ja kun sitä vahingossa ampui niin se vasemmalla ollut "oikea" vihollinen aktivoitui.
Hieman kesti ennen kun pääsi jyvälle että mitähän sitä tekee väärin tässä.

Myös se, että viholliset spawnaa suoraan päälle oli kyllä perseestä. Varsinkin ne lentävät burrito vihut, lähes aina olivat huonoimmassa mahdollisessa kohdassa.

Mutta noin niin kuin muuten, haaste oli sopivalla tasolla. Onhan tuo legendaarinen kaksi kertaa läpäisy vähän mielenkiintoinen ratkaisu mut kyllä se meni :)


Kolmonen ja kutonen olivat ehdottomasti hankalimmat kentät opetella. Piti tsekata mistä piilotetut armorit saa, vähän tuhtan hc peli lähteä itse niitä etsiskelemään kun aikarajakin melkoisen tiukka joissain kentissä.

Viimeinen pomo oli jostain syystä paljon helpompi kuin aikasemman kentän kaksi Saatanaa. Se vain tallustelee huoneessaan eestaas ja ampuu välillä helposti väisteltäviä tulia.
Saatanat on paljon pahempia. Ne liikuu enemmän ja ovat arvaamattomia. Toki myös se, että niitä on kaksi samassa taistelussa, hankaloittaa menoa aika paljon :D


Prinsessa on pelastettu ja Arthur voi olla jälleen tyytyväinen!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti