torstai 27. elokuuta 2020

Zombie Nation


Games Beaten: 238/709
Genre: Shoot 'em Up
Goal: Defeat Darc Seed (Stage 5)

Arvosana: 8/10
Vaikeusaste: 4/10

Eletään vuotta 1999 ja Nevadan aavikolle iskeytyi meteorisade.
Kyseessä ei loppupeleissä ollutkaan meteorisade, vaan pahan muukalaisen Darc Seedin hyökkäys.
Voimiensa avulla Darc Seed pystyi ampumaan säteitä jotka muuttivat kansakunnan zombeiksi.
Myös itse Vapaudenpatsas sai kokea elollisen muodon näiden säteiden avulla ja liittyi Darc Seedin joukkoihin.
Säteiden avulla Darc Seed pystyi hallitsemaan vaarallisia aseita, jopa legendaarista samuraimiekkaa, Shuraa.
Kun samurain pää, Kamakubi kuuli miekan joutuneen vääriin käsiin, hän lähti oitis sen perään Yhdysvaltoihin.
Darc Seed joukkoineen on tuhottava, Yhdysvallat pelastettava sekä samuraimiekka saatava takaisin!

Outojen pelien sarja jatkuu :D

Neljän kentän pituinen Shoot 'em Up.
Loputtomia continueja tässä ei ollut, viisi kappaletta mikä on kyllä aika paljon tälläiseen peliin.
Niitä sai kentän läpäisyn jälkeen yhden kappaleen lisää.
Eli conttarit oli periaatteessa elämiä, niitä nyt satuttiin sanomaan continueiksi tässä.

Löytyi kaksi vaikeusastetta, Easy ja Hard. Peli mukavasti ehdotti Easya joten sillä mentiin!

Alussa sai valita mihin neljästä kentästä menee ensin. Toista kertaa ei saa valita vaan peli jatkuu suoraan sitten seuraavasta kentästä pelin loppuun saakka.
Jos jokin neljästä kentästä tuntui hankalammalta kuin muut, kannatti siitä aloittaa.


Kentissä oli kaksi osiota ja pomo. Pois lukien neljäs kenttä, siinä on vain yksi osio ja pomo.
Kuoleman jälkeen peli jatkui aina osion alusta.

Kerta pelihahmo on vain samurain pää, hyökkääminen tapahtuu silmämunia ampumalla ja ammuksia heittämällä suun kautta.

Tästä tuli hieman Rampage -vibat mieleen, sillä rakennukset saavat kunnolla kyytiä ja niistä jää vain pelkät rauniot jäljelle.
Rakennuksia ja maaperää kannattaa tuhota, sillä niistä saa pisteitä ja välillä ulos lentää jokin ukko minkä avulla saa hyökkäystä parannettua.


Pitkästä aikaa pisteiden keräämisestä oli hyötyä, sillä kun tietyn määrän keräsi, sai energiaa takaisin.
Energia ilmoitettiin Kamakubin päillä jotka olivat ruudun vasemmassa alakulmassa.

Aseita kannatti todella päivittää ukkoja keräämällä, sillä maaperä ja viholliset tuhoutuivat paljon nopeammin.
Oikeassa alakulmassa oli mittareita, joista näki millä tasolla aseet on ja miten paljon vielä tarvitsee ukkoja kerätä, jotta ase päivittyy seuraavalle tasolle.

Peli oli muuten oikein miellyttävä, mutta yksi asia hieman ärsytti.
Lähes kaikissa kentissä oli esteitä jotka saivat Kamakubin henkihieveriin kertaosumasta. Ne eivät kuitenkaan tappaneet koskaan laakista, mutta selviytyminen yhden energian voimin luotisadetta vastaan oli melko epätodennäköistä.
Esteet olivat joko sähköä, salamoita tai tehtaan piipusta tulevaa savua.
Näiden ongelma oli, että ne aktivoituivat uudelleen liian nopeasti ja kun peli rullasi automaattisesti eteenpäin, saattoi välillä jäädä asemaan että pakosti rullasi tälläistä estettä päin.
Monesti kävi juuri tällä tavalla kun jäi tappamaan joitain vihollisia.

Kuolema rankaisi niin, että kaikki power upit lähtivät pois ja joutui aloittamaan kaikista huonoimmalla aseella.
Onneksi asepäivitysten kerääminen oli suhteellisen nopeaa, kunhan vaan jaksoi räiskiä maaperää hajalle.

Kentät eivät olleet mitään erityisen hankalia, paitsi jos meni kuolemaan. Täysillä asetehoilla eteneminen oli nopeaa.


Pomot olivat aika helppoja, paitsi toisen kentän pomo.
Ärsyttävä ominaisuus pomoissa oli se, että jostain syystä alapalkkia ei näkynyt lainkaan. Ei ollut hajuakaan paljon esimerkiksi energiaa oli jäljellä.

Ensimmäisenä taisteltiin tuota Vapaudenpatsasta vastaan. Ei mitään erikoista, vähän väisteltiin sen soihdusta tulevaa liekkiä.

Toisena vastassa oli Atlas. Tämä kaveri oli ihan överi tapaus. Se hyppi pitkin huonetta ja heitteli kirveitä.
Kolme kirvestä pystyi olemaan ruudussa kerrallaan ja niihin tai itse Atlakseen osumalla kuoli laakista :D
Taistelu oli kunnon sekamelska.


Kolmantena tuhottiin ydinvoimalaitos. Tämä poikkesi täysin kahdesta edellisestä pomotaistelusta sillä se oli kuin kenttää pelaisi.
Tuhottiin kaikenmaailman tykkejä ja ohjuksia.
Lopuksi täytyi mestan ydin tuhota jonka jälkeen taistelu oli siinä. Huomattavasti helpompi vastus kuin Atlas.

Neljännen kentän pomosta tuli mieleen DOS:n Boa -peli. Siinä kasvatettiin kärmeksen pituutta ja yritettiin olla osumatta omaan kroppaan.
Tässä taistelussa käärmeitä oli neljä ja niiden kroppia piti väistellä. Onneksi kuitenkin kropat kulkivat mukana ettei ne täyttänyt koko ruutua heti.
Vähän oli ihmeissäni, että tässäkö se pomo oli :D

Peli meni läpi hieman hassulla tavalla. Altas oli liian paha vastus joten siirryin treenaamaan kolmatta ja neljättä kenttää ja ajattelin sitten aloittaa Atlaksen kentästä jotta sen saa pois alta ensimmäisenä.
No, kolmas kenttä meni läpi ja putkeen meni sitten neljäskin, ensimmäisellä yrityksellä.
Tässä vaiheessa päätin, että tottakai yritän läpäisyä vaikka vaikein bossi odottaakin viimeisenä.
Ensimmäinen kenttä tässä vaiheessa oli täysi vitsi kun oli power upit täysillä.
Menihän se Atlas läpi, hieman tuurinkin kanssa. Tässä vaiheessa oli vielä muutama continuekin jäljellä.

Tämän jälkeen vastaan tuli suoraan joku makaava alien. No, viimeistä bossia, Darc Seediä vastaanhan tässä jo taisteltiin ilman mitään viimeistä kenttää.
Helppo taistelu, vaikka se ampuikin aika paljon ammuksia.


Ei hullumpi peli ollenkaan, todella outo mutta se oli tässä tapauksessa vaan hyvä juttu :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti