tiistai 29. lokakuuta 2019

Mission: Impossible


Games Beaten: 128/709
Genre: Action
Goal: Put the Computer in Stalemate 3 times

Arvosana: 4/10
Vaikeusaste: 9/10

IMF (Impossible Missions Force) -tiimi saa kidnappaustapauksen selvitettäväkseen. Terroristijärjestö nimeltä Sinister 7 on kaapannut tunnetun tiedemiehen, Shannon Reedin. Terroristijärjestöllä on hallussaan myös muita panttivankeja jotka täytyy vapauttaa.Matkataan Venetsian kanaaleilta Sveitsin Alpeille asti jotta tämä mysteeri selviäisi.

Helvetin hyvä peli pilattu trollaamisella, eipä tätä sen paremmin voi kuvailla. En kyllä ymmärrä mitä tekijät ovat ajatelleet tätä tehdessään. Vaikeat pelit ovat hyviä mutta tällein halpamaisella tyylillä tehtyä vaikeutta en oikein ymmärrä.

Kuusi kenttää joista kaksi on "ajelu" kenttiä.

Kolmea eri hahmoa ohjaillaan joilla kaikilla on omat vahvuutensa:

Max Harte ampuu ja laittaa pommeja mutta tämän hahmon kävelyvauhti on melkoisen hidas.
Grant Collier hakkaa nyrkeillä ja viskoo nukutuspommeja. Hahmoista ehdottomasti nopein. Grantilla pystyy myös hakkeroimaan lukkoja joten hänet kannattaa pitää elossa.
Nicholas Black pystyy viskomaan bumerangeja ja käyttämään jonkinlaista näkymättömyyttä (monesti tuli sekoitettua tämä kuolemattomuuteen). Keskinopea tästä kolmikosta.


Jos jokin hahmoista kuolee niin muilla voi jatkaa niin pitkään kuin energiaa riittää. Kun kaikki kolme hahmoa on kuollut, alkaa kenttä alusta. Loputtomat continuet ja salasana tuovat helpotusta tähän. Olisihan projekti ilman noita :D

Pelissä pitää väännellä erilaisia vipuja jotka lopettavat sala-ansojen toiminnan, keräämään passeja jotta pääsee erilaisista ovista sisään. Muutamassa kentässä on pomo mutta nämä eivät ole kovin suuressa roolissa tässä.

Armoa ei anneta edes alkumetreillä. Ekassa kentässä kun vahingossa ampuu ensimmäisen vastaantulijan niin helikopteri vie hahmon pois ja sitä ei voi enää käyttää :D
Kyseinen uhri oli siviili joita ei saanut tappaa.

Sitten tähän kusisimpaan seikkaan koko pelissä eli trollaukseen. Jokainen kenttä on täynnä kohtia mitä ei voi ennalta tietää tai edes veikata.
Jotkut viholliset ilmestyvät ruutuun ja rupeavat saman tien ampumaan että ei millään kerkeä reagoimaan tilanteeseen. Tässä on myös pelihahmoja töniviä vihuja joiden tehtävä on työntää hahmo veteen tai rotkoon.
Tälläinen kun ilmestyy alle sekunnissa ruutuun niin koitahan siinä sitten reagoida :D

Kentässä kolme oli rivi ritareita joista osa heräsi henkiin. Parissa kohtaa heräsi neljä samaan aikaan ja ne piti sitten jollain ilveellä tuhota jotta pääsi tilanteesta pois. Käytävä oli niin kapea että ainut mahdollisuus oli tuhota ne.

Kentissä viholliset ovat onneksi aina samoilla paikoilla joten tästä selviää opettelulla. Tosin, joskus kaikki viholliset ei spawnaa ja toisella yrityksellä voikin olla kiva yllätys edessä.

Muita ihania trollauksia on lattialuukut jotka ilmestyy vasta kun sen päälle astuu. Nämä pudottavat kerroksen alaspäin.
Aalto, joka ilmestyy tyhjästä kun kävelee tiettyyn paikkaan. Tappaa kerrasta.
Ruudun reunasta ilmestyvä liekinheitin josta menee puoli energiapalkkia kerrasta.
Turhat ovet jotka vievät vain alkuun päin ja niistä ei tietysti pääse takaisin.

Invincible frameja tässä pelissä ei juuri ollut joten vihollislauma saattoi tappaa tai ainakin kuluttaa energiapalkin loppuun todella nopeasti.


Vinkkejä ei tullut juurikaan katseltua, peli kyllä kertoi mukavasti mitä pitää tehdä ja minne mennä. Muutaman pahemman trollauksen katoin kun lukuisten yritysten jälkeen en ollut varma teinkö homman oikein.

Yksi pahimmista oli kyllä kolmannen kentän pomo. Jonkinlainen ninja huoneessa missä lattia hajoaa kun sen päällä kävelee. Luonnollisesti nopealla hahmolla lattian hajoaminen on hitaampaa kun pääsee kävelemään nopeasti hajoavasta kohdasta pois.
Tässä olin pitkään jumissa. Ensiksi luulin että joku vipu pitäisi vääntää että lattian hajoamisen saisi kuriin mutta ihan hakkaamalla homma piti hoitaa lopulta. Olin ilmeisesti melkoisen lähellä ninjan tappamista mutta homma oli jäänyt muutamasta osumasta kiinni.

Ninja laittaa vielä useamman kloonin huoneeseen sekoittamaan entuudestaankin hankalaa taistelua :D


Alun vaikeudesta ja kolmannen kentän pomon trollauksesta toivuttuani rupesin jopa vähän nauttimaan pelistä. Neljäs kenttä oli ihan mainio, ei liian pahoja trollauksia tässä.

Viidennessä kentässä piti lasketella suksilla mäkeä alas. Tää oli kyllä harvinaisen perseestä. Hitboxit oli vähän oudot ja vauhtia piti pitää maksimissa oikeastaan kokoajan kun silloin ei ottanut osumaa vihollisista tai tippunut railoihin. Tämän ongelma oli sitten se että ei nähnyt mitä edessä on. Ulkoa piti opetella koko homma.


Kuudes eli viimeinen kenttä. Voi pojat! Tää oli kyllä niin vittumainen että välillä kattoi monttu auki että miksi tämä on tehty näin.

Alkupuolisko kentästä on ihan leppoisaa menoa ja hyvin tutun oloista pelin alkupuolelta.
Jälkimmäinen puolisko taas...halpamaisia kohtia halpamaisten kohtien perään. Yhdessäkin huoneessa rupeaa lattia hajoamaan alta. Tähän pitää reagoida saman tien koska hajoaminen alkaa suoraan pelihahmon alta. Miksipäs ei.
Olisihan sen voinut tietty laittaa vaikka vastakkaisesta suunnasta niin olisi kerinnyt jotain tehdä. Tässäkin olin jonkin aikaan jumissa kun luulin että pitää vipua kääntää että lattia ei hajoaisi.

Monta huonetta missä oli useampi reitti tai "valitse kahdesta oikea". Tottakai kun ei tiennyt minne pitää mennä niin noitakin tuli kokeiltua. Näistähän tietty joutui takaisin alkuun päin.


Sinister 7:n pomon kun tappoi (kuoli yhdestä osumasta) aukesi ovi. Ovea kohti kun käveli, tippui salaluukusta takaisin alkuun päin. Tämä hämmensi kovasti. Kaikki viholliset olivat tulleet takaisin ja myös vivut olivat vääntämättä oikeaan asentoon.
Luulin aluksi että nyt kävi joku bugi. Mutta ei.
Peli on suunniteltu niin, että tää tietty osio pitää mennä kaksi kertaa ja samat pulmat ratkaista. Miksi ihmeessä? Melkoisen kyseenalainen ratkaisu.
Tästä kun selviää ja pääsee samaan pisteeseen takaisin, on vielä muutama todella vittumainen huone jäljellä.

Viimeisenä "bossina" oli jokin tietokone jonka kanssa piti pelata peliä :D Aluksi koneeseen piti syöttää koodi jonka Shannon antoi pelin puolen välin tietämillä. Onneksi kerkesin juuri ottamaan tuosta valokuvan, ei nimittäin kovin pitkään ollut ruudulla.
Tietokoneen kanssa piti sitten pelata pulmapeliä. Kun onnistui saamaan koneen pattitilanteeseen kolme kertaa, tietokone tuhoutui ja peli meni läpi.


Ärsyttää kyllä tämä. Tosi hyvännäköinen peli hyvällä idealla ja kontrolleilla on pilattu turhan paskan takia. Harkitsin tuossa ennen viimeistä kenttää että tämänhän voisi vielä joskus pelata uudestaan läpi kun tietää jipot mutta tulin toisiin ajatuksiin :P



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti