Sivut

tiistai 16. syyskuuta 2025

Galaxy 5000: Racing in the 51st Century


Games Beaten:
478/710
Genre: Racing
Goal: Finish the Planet X

Arvosana: 10/10
Vaikeusaste: 6/10

Olet vahva, viisas ja janoat mainetta. Elät nopeudelle ja vaaralle - elät kilpailua varten! 51. vuosisadalla, panssaroidut turboalus-kilpailut ovat ilkeiden nuorten juttu. Aloitat Merkuriuksen pienemmistä ajoluokista, mutta jos pärjäät hyvin, pääset pidemmälle.
Jos olet hyvä ja onnekas, saatat päästä kisaamaan aurinkokuntamme parhaimpia vastaan jäisien jätteiden ympäröimään Plutoon. Turboalusten kisoissa, aikarajan päihittäminen on pääasia. Jos et pääse maaliin ajoissa, se on loppusi.
Jotta pystyt kisaamaan nopeasti, sinun täytyy hyödyntää radan profiilia etsien oikoreittejä, tuhoten esteitä ja tehden haastavia hyppyjä. Voittaaksesi myöhemmät kilpailut, tarvitset etulyöntiaseman.
Voittamalla kilpailuja tarjoaa se etulyöntiaseman parempiin palkintosummiin jotta voit korjata alustasi ja hankkimalla parempia kilpureita. Mutta varaudu, sillä myös vastustajasi hankkivat parempia kilpureita tehden myöhemmistä kisoista hankalia.
Joten kiristä kypäräsi nyöri ja valmistaudu ultimaattiseen kisatunnelmaan!

Hieman kummallisesti nimetty peli, mutta tässä tapauksessa ei nimi peliä pahenna. Peliä en ollut aikaisemmin koskaan testannut, mutta hieman tiesin tästä entuudestaan. Kyseessä on aurinkokuntamme eri planeetoilla rälläämistä erilaisilla aluksilla.
Yhdeksällä eri planeetalla kisataan ja tämä on sitä aikaa kun rakas Plutomme oli vielä planeetta. Olen kapinallinen ja en hyväksy, että Pluto poistettiin planeetoiden listalta!
Jokaisella planeetalla kisataan neljä kertaa samalla radalla ja erona on vain se, että esteet ynnä muut tykit lisääntyvät. En edes aluksi tajunnut, että rata pysyy muodoltaan samana, sen verran hektistä kisaamista oli luvassa.
Jokaisen planeetan radat ovat pääosin "ympyrän" muotoisia sisältäen tiukkoja kurveja ja avonaisia kohtia minne pystyi aluksella putoamaan.

Pelissä on jännä läpäisytavoite, sillä jos kaikki yhdeksän planeettaa hoitaa niin, että ei käytä yhtään continuea, pääsee vielä salaiseen Planet X:ään kisailemaan. Ilman Planet X:n läpäisyä peli ei anna loppukuvia eikä "The End" -tekstiä.
TMR ei tätä suorittanut vaan lopetti pelin pelaamisen heti kun oli saanut Pluton kisat ajettua. Hän oli käyttänyt yhden continuen suorituksen aikana jonka vuoksi Pluton jälkeen ruudulle tuli vain "Game Over" -teksti.
Tätä TMR:n tapaa voi periaatteessa pitää Bad Endinginä, mutta itse en kyllä tässä tapauksessa hyväksy tuota läpäisyksi. Ei kaikkia pelejä tarvitse 100% läpäistä, mutta kyllähän lopputekstit ja "The Endit" täytyy saada jos peli sellaisia tarjoilee.

Eli pelissä kisataan kaikki aurinkokuntamme planeetat järjestyksessä aina Merkuriuksesta aina Plutoon asti. Jokaisen planeetan läpäisyn jälkeen saa käyttöönsä continuen ja niitä pystyikin käyttämään jos kisa meni mönkään. Continuen käytöstä rangaistiin niin, että joutui aloittamaan uudestaan planeetan ensimmäisestä kisasta.
Vaikka läpäisyä ei hyväksytäkään continuen käytön takia, oli niistä kuitenkin se hyöty, että ratoja pystyi treenailemaan kunnollista suoritusta varten.
Tässä pelissä on kolme muuta kisailijaa pelaajan lisäksi, mutta tässä ei periaatteessa tarvitse voittaa kisoja. Pystyi jäämään viimeiseksi eikä se tietänyt kuin rahallista menetystä. Kisoissa rullaa kello, mitä vastaan taistellaan. Kisa täytyy selvittää maaliin asti tämän aikarajan puitteissa, muuten seurasi Game Over.
Kisoissa ajetaan neljä kierrosta ja kun aika on lopussa, alkaa rata hiljalleen hävitä ruudulta lopulta pudottaen alukset avaruuden uumeniin...
Pelissä on mukana ääniefektejä esimerkiksi kun hyppää hyppyristä tai tönii vihollisia. Minulle tuli näistä vahvasti Earthworm Jim mieleen. Jotenkin niin ysäriä tämä meininki :)



Koska tässä kisataan erilaisilla planeetoilla, ei painovoima pysy aina täysin samana. Välillä aluksella pystyi hypyn jälkeen liitämään pienen tovin kun taas toisella planeetalla alus putosi nopeasti radan pintaan kuin kivi. Tämä täytyi ottaa huomioon, sillä aika nopeasti tippui radalta pois jos ei hypännyt oikeassa kohdassa.
Kaksi ensimmäistä planeettaa ovat ns. opettelua ja ne sisältävät kaiteet jotta ei radalta putoaisi pois. Muut planeetat ovat sitten Mario Kartin Rainbow Roadin -tyylisiä missä ei kaiteita ole lainkaan. 
Pelin alussa sai valita aluksen ohjauksen ja valittavana on joko Alfa tai Beta -ohjaus. Alfalla alus kääntyi siihen suuntaan kun D-padista painoi. Betalla taas ylöspäin on aina kaasu ja alaspäin jarru. Alusta ohjattiin painamalla vasemmalle tai oikealle. Testailin molempia vaihtoehtoja ja päädyin Alfaan, sillä en oikein sisäistänyt Beta -vaihtoehtoa.
Aluksen ohjaus vaati totuttelua, sillä välillä käännökset piti tehdä hieman ennakkoon jotta tiukemmista mutkista selvisi. Liian jyrkästi ei kuitenkaan kannattanut kääntää tai alus kääntyi täysin päinvastaiseen suuntaan ja oli todella hankala saada alusta enää hallintaansa.
Radoissa on muutamia reittivaihtoehtoja ja hyppimällä pystyi oikomaan pieniä pätkiä. Jo toisessa planeetassa, Venuksessa tietokonevastustajat oikoivat muutamaan otteeseen ja tätä täytyi itsekin käyttää hyödyksi jos mieli paremmille sijoituksille.
Kisojen aikana aluksella pystyi ampumaan vastustajia sekä muita radalla olevia asioita. Alus ampui eteenpäin silloin kun painoi D-padia, mutta jos ei painanut mitään, alus ampui taaksepäin jolloin sai takana tuleviin kisailijoihin tehtyä vahinkoa.
Alusta ohjataan niin, että ei tarvitse jatkuvasti painaa D-padia. Kaasu pystyy pohjassa ja alusta tarvitsi vain kääntää siihen suuntaan, mihin radan reitti vei. Tämän sisäistäminen vei hetken totutella ja aluksi painoinkin jatkuvasti D-padia. Tämä teki höpöä sormille, mutta kun asian sisäisti, sai peukalo huilia silloin kun ei tarvinnut kääntää mihinkään suuntaan.
Alfa -asetuksella ei jarrua ole lainkaan vaan hieman suuntaa muuttamalla sai alusta hidastettua hieman. Eipä tässä jarrua tarvinnutkaan mihinkään, radat on sen verran nerokkaasti tehty, että täydellä vauhdilla pysyi hienosti radalla.

Jokaisen kisan jälkeen kisasta saadulla rahasummalla pystyi korjaamaan alusta. Mitä paremmalle sijoitukselle pääsi, sitä enemmän sai rahaa itselleen. Voittosummat nousivat myös pelin edetessä.
Vastustajat sekä radalla olevat muut asiat tekivät alukseen vahinkoa ja sitä täytyi korjailla. Tämän vuoksi voitot olivat tärkeitä jotta sai mahdollisimman paljon rahaa korjauksiin.
Alusta pystyi päivittämään parempaan jos oli saanut tarvittavan rahasumman kasaan. Aluksia on viisi erilaista ja kaikki asiat paranivat päivityksen myötä. Ohjattavuus ja nopeus parani sekä ammukset muuttuivat tehokkaammiksi.
Halpaa hupia alusten päivittäminen ei ollut, sillä parhaimpiin aluksiin tarvitsi 500 000 tai jopa miljoona rahaa! Vastustajien sekä radoilla olevien asioiden tuhoamisesta sai ekstrarahaa jotka nopeuttivat prosessia. Jos huolimattomasti ajeli ja otti paljon vahinkoa, tämä luonnollisesti hidasti päivitysprosessia.
Jos rahaa oli uuden aluksen päivittämiseen, ei tietenkään vanhaa enää tarvinnut korjailla vaan pääsi jatkamaan kisailua täysin ehjällä uudella aluksella.
Kisoissa kannatti olla varovainen, sillä jos otti liikaa vahinkoa ja alus tuhoutui, joutui kisaa jatkamaan aikaisemmalla versiolla. Täten piti uudelleen ostaa parempi alus ja rahaa meni hukkaan. Tämä asia toimi kivasti toisinkin päin, sillä jos kisan aikana sai tuhottua vihollisten aluksia, muuttuivat nekin aikaisempaan versioon.
Jos vihollisella ei ollut rahaa ostaa uutta alusta, jatkoi hän ajamista huonommalla aluksella.



Ratojen varrelta löytyi muutamia power-uppeja jotka on eroteltu värikoodein. Sinisestä power-upista sai aseeseen päivitystä, punainen korjasi alusta ja vihreästä sai ylimääräistä käteistä. Power-uppeja löytyi myös erilaisia esteitä tuhoamalla.
Sinisiä power-uppeja kannatti kerätä useamman kerran, sillä ensiksi ampumistiheys muuttuu nopeammaksi. Vielä yhden sinisen power-upin keräämisen jälkeen ase muuttuu toisenlaiseksi. Joissain aluksissa tämä ns. "parempi" ase on kuitenkin hieman huonompi kuin alkuperäinen ja sen sai onneksi vaihdettua takaisin painamalla Start -nappia.
Radalta putoaminen heikensi asetta ja ampumistiheys palasi takaisin hitaaksi.
Vaikka Start -nappi onkin tässä käytössä aseen vaihtamisen merkeissä, on pelissä onneksi pause -toimintokin Selectin takana. Olisin ehkä itse laittanut nämä napit toisinpäin.

Peli eteni mukavasti Jupiteriin asti vaikka en alusta saanutkaan päivitettyä kuin yhden kerran. Jupiterissa nousi sitten seinä vastaan ja en millään onnistunut pääsemään maaliin aikarajan puitteissa. Continet paloivat yksi toisensa jälkeen ja hieman pyörittelin päätä, että miten vaikeusaste näin jyrkästi meni nousemaan.
Onnistuin viimein selvittämään ensimmäisen kisan juuri ja juuri aikarajan puitteissa, mutta seuraavassa kisassa sitten otettiin taas luulot pois. Yleensä ensimmäisessä kisassa radalla ei ole mitään esteitä ja näin rataa sai harjoitella ilman kummempia kikkailuja. Toisessa kisassa onkin kaikenlaista roinaa radalla ja ei ollut minkäänlaista toivoa selvittää tätä kisaa loppuun asti.
Kun pelin aloitin uudelleen alusta, tällä seuraavalla yrityksellä sain massit kasaan Phantom -alukseen mikä on huomattava parannus aikaisempaan Crusheriin. Johan alkoi Jupiterin tiukat mutkat sujumaan ja onnistuinkin läpäisemään Jupiterin kaikki kisat päästen pelissä eteenpäin.



Jupiterin jälkeen peli sujuikin taas mukavasti vaikka planeettojen vaikeusaste nousi. Phantom on niin hyvä alus, että sen kanssa ajaminen onnistui loistavasti. Rahaa tuli voitoista ja sainkin päivitettyä alukseni seuraavaan malliin, Scorpioniin.
Scorpion on todella loistava alus - se on nopea ja kääntyy erittäin sulavasti. Myös aluksen aseistus on loistavaa luokkaa, sillä tällä aluksella voi ampua hakeutuvia ohjuksia! Ohjuksilla pystyi helposti tuhoamaan muita kisailijoita saaden heidän aluksensa huonompaan versioon.
Kun nämä myöhemmät planeetat eivät olleet vielä tuttuja, osumaa tuli reilusti. Myös rotkoihin putoaminen heikensi alusta aikalailla. Välillä selvisin maaliin niin, että alukseni välkkyi punaisena ja olisi tuhoutunut muutamasta iskusta. Onneksi tässä vaiheessa peliä voittosummat olivat ruhtinaalisia ja ei paljoa haitannut korjailla alusta.
Sain Pluton kisojen aikana tarpeeksi rahaa kasaan ja sain ostettua Stiletton käyttööni. Alus on hyvä, mutta ehkä jopa liiankin nopea. Välillä joutui hieman D-padia "muljuttuamaan" jotta ruutu ehtisi mukaan ja näkisi hieman paremmin eteensä. Tämä ei kuitenkaan muodostunut mitenkään ongelmaksi, sillä tällä aluksella ajettaessa viholliset eivät oikein saaneet minua enää kiinni :D
Tässä vaiheessa peliä vihollisilla yleensä oli vielä Phantomit aluksinaan jotka eivät olleet kovinkaan nopeita verrattuna Stilettoon. Stiletton päivitetyllä aseella pystyi ampumaan piikkipalloja kolmeen eri suuntaan samanaikaisesti ja näin osui todella hyvin kaikkeen ruudulla näkyvään.
Vihollisten alukset sai tuhottua hienosti taaksepäin ammuttavien piikkipallojen avulla.




Pluto on aika haastava planeetta kisata, sillä se sisältää paljon rotkoja tarkkoja hyppyjä. Tällä planeetalla on myös uusi este mitä ei ole aikaisemmin vielä nähty - musta-aukko johon ajaessa alus tuhoutuu kerrasta ja vaihtuu aikaisempaan versioon. Todella inha este!
Onnistuin pääsemään Pluton kisat ensimmäisellä yrityksellä vaikka viimeinen kisa jäi sekunneista kiinni. Rata alkoi häviämään uhkaavaa vauhtia ja minulla oli vain kolme sekuntia jäljellä kun selvisin maaliin :D
Tässä vaiheessa olin hieman epätietoinen, että pääsinkö salaiseen Planeetta X:ään vai en. Niinhän siinä kävi, että Planeetta X jäi haaveeksi... Selvittelin hieman asiaa ja netistä selvisi, että pitäisi olla yli 400 000 pistettä kasassa Pluton jälkeen jolloin muukalaiset vievät sinut salaiselle Planeetta X:lle.
Tämä on kyllä hevonkukkua, sillä minulla sekä TMR:llä oli enemmän pisteitä Pluton jälkeen kun tuo tarvittava pistesumma. Peli täytyi siis vetää ilman continuejen käyttämistä jos mieli päästä X:lle. Tämä ottikin sitten muutaman yrityksen, sillä aina jossain tuli sössittyä.
Muutaman kerran feilasin Pluton viimeisissä kisoissa ja sekös vasta ärsyttikin. Viimein onnistuin tekemään täydellisen suorituksen ja muukalaiset olivat tyytyväisiä vieden minut Planeetta X:lle.





Planeetta X poikkeaa muista kisoista niin, että siinä ei ajeta kuin yksi kisa. Onneksi tässä sai sössiä ja pystyi yrittämään niin pitkään kuin continueja riitti. Rata on aika haastava, sillä se sisältää todella tiukkaa hyppimistä. Painovoima on samantapainen kuin Jupiterissa eli alus ei kovin korkealle loikkaa.
Ensimmäinen yritys meni aivan puihin ja onnistuin osumaan mustaan aukkoon jonka vuoksi menetin Stiletton. Sössin vielä niin pahasti ottaen damagea kaikesta mahdollisesta jonka vuoksi alukseni huononi Crusheriin asti. Eipä ollut toivoakaan selvitä maaliin aikarajan puitteissa.
Seuraava yritys meni huomattavasti paremmin kuin tiesi millainen rata on kyseessä ja homma menikin purkkiin tällä yrityksellä! Sain kunnioitusta muukalaisilta ja "The End" -tekstin ruudulleni.




Tämä peli yllätti siinä määrin, että kyseessä on helposti NESin paras ajelupeli. Nautin todella tämän pelaamisesta kun sai kontrollit haltuun. Mietin, että antaisinko tälle ysin vai kympin arvosanaksi, mutta tämä maistui niin hyvin itselleni, että onhan se täysi kymppi annettava. Tuskin tulee mikään muu ajelupeli saamaan näin kovaa arvosanaa :D
Ehdoton suositus tälle kisailupelille! Tämä ottaa aikansa opetella, mutta kun pääsee hommaan sisälle, tämä oli silkkaa nautintoa grafiikoista aina hauskoihin ääniefekteihin asti. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti