keskiviikko 6. elokuuta 2025

Dirty Harry


Games Beaten:
 473/710
Genre: Action
Goal: Defeat Anaconda (Level 3)

Arvosana: 1/10
Vaikeusaste: 8/10

Kun yö saapui loisteliaaseen San Franciscon kaupunkiin, Jack Bailey pohti toimintaansa. Hänet tunnetaan myös nimellä Kaupantekijä, Bailey on menestynein pomo Bay Arealla. Kulunut vuosi oli erittäin hyvä - hänellä oli reilusti kauppatavaraa, hänen jakeluverkostonsa oli erittäin hyvä, poliisien henkilöpulasta johtuen he olivat kykenemättömiä saamaan tätä bisneksiä loppumaan.
Asiat olivat erittäin hyvin - ja oli selvää, että hän ei kunnioita sääntöjä uuden tulokkaan, Kolumbiasta kotoisin olevan Anacondan kanssa joka oli lähestynyt häntä aikaisemmin kuluvan viikon aikana. Anacondan tarkoituksena on muodostaa liitto Kaupantekijän kanssa.
Kaikki tietävät, että Kaupantekijä on se, kuka määrää tässä kaupungissa.
Bailey pohdiskeli seuraavan päivän suunnitelmiaan kun yllättäen joka laittoi samettisen köyden hänen kaulansa ympärille. Baileyn kamppaillessa turhaan, hyökkääjää kiskoi niin kovaa, että hän viimein lyyhistyi pöytänsä päälle.
Ruumiin viereen kovalle puulattialle hyökkääjä piirsi liidulla S-muotoisen käärmeen ääriviivat. Anaconda on asialla.

Komisario Harry Callahan asteli poliisipäällikön huoneeseen kuuntelemaan, kun hän jaaritteli jonkun kanssa uusista palkkaamismenetelmistä. Viimein päällikkö lopetti puhelunsa. "Etkö sinä ikinä koputa Callahan? No, mitä asiaa sinulla on?"
"Kaupantekijän murha, lähteeni sanoo, että se ei ollut ihan tavallinen huumeisiin liittyvä surmaaminen. Tuo liidulla tehty merkki ruumiin vieressä? Se ei ole kenenkään entuudestaan tutun jenkin tekemä - se on piirustus käärmeestä. Tajuatko? Se on Anaconda."

"En välitä vaikka kuvassa olisi Loch Nessin hirviö. Antaa huumesaastojen tuhota toisensa, en välitä pätkääkään. Meillä ei ole aikaa puuttua siihen."

"Hei päällikkö, Anaconda ei ole vain normaali huumediileri. Hänellä on todella huono maine Kolumbiassa ja nyt hän on perustanut markkinat tänne. Hän on saanut kaikki suurimmat huumejengit puolelleen ja eliminoi kaikki ketkä on häntä vastaan.
Sano minun sanoneen, tästä kaverista tulee olemaan harmia."

"Ja minä sanon sinulle Callahan, haluan sinut pois tämän jutun parista. Sinä sekoitat liikaa asioita. Minä hoidan tämän omalla tavallani. Niin ja moni toimittaja odottaa haastattelua kanssasi - se mitä me nyt tarvitsemme, on hyvää mainosta."
"Mahtavaa. Mutta kerrohan mitä teen, jos kohdalleni osuu Anaconda tai jokin hänen miehistään?" "Tämä ei tule tapahtumaan, sillä sinä lähdet nyt kahden viikon lomalle."

Mulkoillen Harry Callahan sulki oven sanomatta mitään. Ulkopuolella ja autossa istuessaan hän salli itselleen kuuluisan Dirty Harryn -hymyn. Asiasta ei ole epäilystä, Anaconda tulee tapaamaan minut pian.
"Anna mennä vaan, roisto" hän sanoi pehmeällä äänellä. "Piristä päivääni."

"Go ahead, make my day." Tämä peli ei todellakaan piristänyt minun päivääni.
Nyt kaapaistiin taas sitä lietekaivon pohjaa ja kunnolla. Aivan järkyttävää paskaa oli tämä peli.
Dirty Harry eli Likainen Harri - täytyy tässä myöntää, että en ole yhtään näistä leffoista nähnyt vaikka klassikoita ovatkin. Ehkä vielä jonain päivänä!
Veikkaan, että edes Eastwoodin Clintti ei ole tätä peliä läpäissyt. Uskoisin, että fiksuna kaverina on pysynyt tästä kaukana.
Tämä peli olisi saanut minulta 0/10 arvosanaksi, mutta pelin alkukuva pelasti tältä. Clint Eastwoodin naama on todella hienosti tehty ja on aivan näköinen. Myös äänisamplet alussa ja pelin lopussa ovat yllättävän hyvänkuuloisia, tästä myös pisteet.



Peli sisältää vain kolme kenttää ja ensimmäinen näistä on pitkä kuin nälkävuosi. Peli on entuudestaan hieman tuttu erinäisten Internetistä löytyvien videoin myötä, mutta en ajatellut sen olevan ihan näin karmea.
Ensimmäinen kenttä on kunnon kaupunkisokkelo, missä käytetään muutamia tavaroita hyödykseen jotta siinä pääsee etenemään. Aluksi yritin hieman omin avuin tutkia tätä sokkeloista kaupunkia, mutta luovutin asian suhteen aika nopeasti.
Kävin vilkaisemassa valmista karttaa ja leukani loksahti auki - kenttä on aivan jäätävän kokoinen ja se olisi voinut hyvin olla joku toinen peli kokonaisuudessaan :D Kenttä sisältää kaksi pääkatua, erilaisia kujia, viemärisokkeloita ja vielä kirsikkana kakun päällä talojen sisäpuolet.
Totesin kartan nähtyäni, että "fuck it", hoidan homman Youtube videon avustuksella. Tämä oli täysin oikea ratkaisu, sillä mielenterveyteni oli todellisella koetuksella videon avustuksellakin.
Katselin jotain läpäisyvideota ja ilman sen kummempia hidasteluja ensimmäinen kenttä kesti huimat 25 minuuttia :D Tuosta ajasta olisi voinut pienen siivun ottaa pois jos olisi jättänyt muutamat talojen huoneet tutkimatta. Jos tämän olisi yrittänyt selvittää ihan omin avuin, siihen olisi kulunut lukemattomia tunteja. Kun on näin karmeasta pelistä kyse, niin ei kiitos.
Kaksi muuta kenttää ovat huomattavasti suoraviivaisempia, mutta äärimmäisen hankalia tapauksia. Peli on todella hämmentävästi rakennettu myös continuejen määrän kanssa, sillä ensimmäinen kenttä sisältää kolme continueja ja kaksi jälkimmäistä vain yhden :D 
Varmaan ovat ajatelleet, että sokkelokenttään tarvitsee enemmän continueja. Pelissä on salasanat kahteen viimeiseen kenttään ja continuet eivät tallennut näihin salasanoihin. Miksi toki tallentuisi, koska salasanat ovat aina samat. Jos haluaa näihin suoraviivaisempiin kenttiin enemmän continueja, täytyy pelata ensimmäinen kenttä hyvin.
Aluksi hieman panikoin tämän continuehomman kanssa ja yritin pelata ensimmäisen kentän mahdollisimman hyvin, että saan salasanaan enemmän continueja mukaan. Tämä oli kuitenkin aivan turhaa hommaa. Testasin myös kolmatta kenttää ennen kuin olin päässyt toisen kentän läpi sen vuoksi, että halusin tietää, että monta continueta kentässä on.
Tiesin AVGN:n videon vuoksi viimeisen kentän salasanan ja tapatin itseni kentän alussa todeten, että continueja on aina sama määrä vaikka niitä menisikin tuhlaamaan aikaisemmissa kentissä.



Harrylla on aikamoinen arsenaali kaikenlaisia käytettäviä juttuja jotka sitten auttavat pelin tiimellyksessä. Aseena on legendaarinen Magnum .44 joka on kuuden luodin sijasta varustettu 25 ammuksella. Muita ampuma-aseita ovat harppuuna ja raketinheitin. Näitä kahta jälkimmäistä ei ensimmäisessä kentässä pääse käyttämään.
Hämmentävästi kaikki tavarat näkyvät pause -menussa jo valmiiksi, niihin tulee vain lukumäärä kun niitä pystyy käyttämään. Hienosti peli spoilaa kaikki mahdolliset kerättävät jutut. Salasanan käytön jälkeen kaikki paitsi Magnum ovat poistuneet valikosta, eli turha mitään varastoa on keräillä, ellei sitten ole niin itsevarma, että pääsee pelin alusta loppuun saakka ilman Game Overia.
Muoviräjähteitä löytyy vain ensimmäisestä kentästä ja niillä voi räjäytellä kassakaappeja auki. Aluksi luulin kassakaappeja vain taustagrafiikoiksi ja sivuutin ne täysin. Kassakaapeista voi löytää muutamia erilaisia hyödykkeitä kuten, lisäreitä, rahaa tai huumeita :D Raha ja huumeet ovat vain jotain bonusjuttua joilla ei läpäisymielessä ollut mitään merkitystä. Huumeita tämän pelin kohdalla olisi varmaan tarvinnutkin, että tästä olisi saanut jonkinlaista nautintoa irti.
Harrylla on käytössään kertakäyttöisiä sorkkarautoja joilla väännetään ovia auki jotta voi murtautua rakennusten huoneisiin. Huoneista on mahdollista löytää lisää näitä sorkkarautoja, mutta jos liikaa availee turhia ovia, niin siinähän sitten olet, softlockissa kun ei mihinkään enää pääse.
Taskulampun avulla valaistaan pimeitä viemäriverkostoja ja nämäkin ovat totta kai kertakäyttöisiä. Näitä löytyy myös kassakaappien syövereistä. Suojaliivit suojaavat luodeilta ja tämä onkin erittäin oivallista, sillä henki tässä lähti välillä turhankin liukkaasti jos viholliset pääsivät porukalla hyökkäämään kimppuun.
Chili-hodarilla pystyi hieman täyttämään energiapalkkia ja nämä välillä pelastivat lisärin menetykseltä. Tykkäsin Harryn hodarin mussutus -spritestä, hienosti leuka liikkui ylös ja alas :D Heittokoukulla ylitetään yksi todella rasittava kallionseinämäkohta viimeisessä kentässä ja nämäkin ovat yllätys yllätys kertakäyttöisiä.
Pelistä olisi löytynyt vielä kaasunaamari, mutta moista kapistusta en onnistunut kertaakaan löytämään enkä myöskään paikkaa, missä sitä olisi pitänyt käyttää.



Ensimmäisessä kentässä täytyy rakennusten huoneita tutkia jotta löytää kentässä tarvitsemat tavarat. Huoneissa on laatikoita ja kaappeja jotka saa hajotettua päälle hyppimällä tai potkimalla ne hajalle. 
Rakennuksissa on myös perus siviilejä jotka antavat Harrylle hyödykkeitä. Tapa miten hyödykkeet saa itselleen on melko omituisesti toteutettu. Pitää kävellä siviilin spriten päälle ja hypätä, välillä muutamaankin kertaan kun ei kerrasta tavarat ilmesty ruudulle. Paras juttu ehdottomasti on, että yhden ukkelin kanssa vaihdetaan vaatteita tällä samalla taktiikalla :D Uusien vaatteiden avulla pääsee ison korston ohi huoneeseen, missä jokin mimmi on vankina. Mimmiltä saa kolme lisäriä joten vaatteidenvaihtorumba kannattaakin käydä läpi.
Kenttä sisältää AVGN:n videosta kuuluisan HA HA HA -huoneen, mistä ei pääse pois kun resettiä painamalla. Todella mukava yllätys kun on pyörinyt ympäri kaupunkia pitkän tovin ja sitten jää tälläiseen softlockiin. Itse onnistuin kyseisen vittuilun välttämään, kiitos läpimenovideon. Tärkein asia, mitä näistä huoneista täytyy löytää, on pari taskulamppua, että näkee edetä sokkeloisissa viemäriverkostoissa.
Viemärit ovat todella inhottavia paikkoja, sillä ne sisältävät lukittuja ovia tai mitä lie seiniä jotka avataan erilaisia painikkeita painamalla. Empä olisi ilman läpimeno-opasta tajunnut, että seinissä olevat satunnaiset hökötykset ovat jotain nappuloita mistä saa ovet auki.
Vesi on inha elementti tässä pelissä ja se tappaakin Harryn kerrasta. Pelissä jos kuolee energianpuutokseen saa jatkaa samasta kohdasta, mutta jos veteen meni kuolemaan, joutui hieman taaksepäin checkpointille. Peli kun ei ole siitä parhaasta päästä kontrollien suhteen, veteen tuli silloin tällöin molskahdettua ja tätä herkkua oli tarjolla lähinnä näissä viemäreissä.
Koska tämä kenttä on jäätävän pitkä, se sisältää jopa kaksi välibossia. Pomot ovat aika helppoja ja niistä molemmista saa kolme lisäriä mikä on mahtava juttu! Peli alkaa viidellä lisärillä ja kaikki mahdolliset ylimääräiset kannatti haalia, sillä niitä kului nopeaan tahtiin.
Kun viimein pääsee toisen ison viemäriverkoston loppupuolelle, siellä odottaa kentän pääpahis. Jokin Dr. Wilyn -tyylisessä avaruusaluksessa kököttävä äijä täytyy saada tuhottua. Tapa miten homma hoidetaan on myöskin hieman hämmentävää. 
Täytyy avata ruudun keskellä oleva vesisulku jonka vuoksi vesi alkaa nousemaan huoneessa. Tämä vesi sitten saa aluksen oikosulkuun ja tuhoaa koko pomon. "Taistelun" jälkeen täytyy hypätä pienen lelulaivan kyytiin joka vie Harryn kuivalle maalle. Mutta, hieman huonon tuurin vuoksi laivan reitillä on rantapallo estämässä liikkumista.
Rantapallo täytyy ampua hajalle jotta laiva taas liikkuisi. Minullahan ei tietenkään ollut ensimmäisellä yrityksellä ammuksia jäljellä, kun luulin, että pomoa täytyisi ampua :D Ei auttanut muu kuin pulahtaa raikkaaseen viemäriveteen. Onneksi jatkopaikka on aivan pomon edessä, joten ei tämä kovin paha rasti ollut.
Vihdoin ja viimein ensimmäinen kenttä on purkissa, todella elämänhalua syövä kokemus.




Toinen kenttä onkin sitten huomattavasti lineaarisempi. Yksi iso pitkä huone jossa vastassa on pahiksia ja tiukkaa tasohyppelyä. Kaikki hienot ensimmäisen kentän aparaatit loistavat poissaolollaan - käytössä on ainoastaan Magnumin lisäksi harppuuna ja hodarit. Ensimmäinen kenttä ei ollut vaikeudeltaan niin älyttömän hankala lukuisten continuejen vuoksi, mutta tämä se on sitten ihan toista maata.
Kutia tulee joka suunnasta ja tynnyreistä, joita viholliset heittelevät menee lisäri kerrasta, mahtavaa. Tässä kentässä on yksi pelin kamalimmista kohdista. Tiukkaa tasohyppelyä veden yllä ja alapuolella on jokin sinko-äijä tykittämässä hieman kiperässä paikassa olevaa Harrya.
Tasot, minkä päälle täytyy hyppiä, ovat pieniä ja matkan varrella on yksi sivuttaissuunnassa liikkuva laatikko jonka päällä täytyy matkustaa. Voitte vaan kuvitella näillä kontrolleilla miten mukavaa puuhaa pienien tasojen päällä hyppely oli saatikka liikkuvan laatikon päälle pääseminen.
Kohta on vielä mahtava siitä syystä, että jos laatikon päällä seisoo ja sinko-äijä ampuu, tippuu Harry automaattisesti veteen. Täytyi todella hyvin ajoittaa veneen liike, että pääsi turvaan pienien palikoiden päälle. Niin ja jos veteen molskahti, joutui kohdan alkuun.
Jos kuolema koitti palikoiden päällä, se ei haitannut niin paljoa kun sai jatkaa suoraan siitä. Tätä kohtaa tulikin sitten hangattua kerta toisensa jälkeen kun ei millään onnistunut ajoitukset. Tämän kohdan jälkeen kenttä jatkui vielä pienen tovin verran joten ei saanut liikaa kuolla, että pääsi loppuun asti.
Joskus sinko-äijä osui, vaikka hypyn ajoitti palikan päällä melko tarkastikin ja välillä sitten hän ei osunut. Hieman kieliposkella olevaa koodaamista, selkeästi. Välillä kävi myös niin, että jostain syystä Harry lopetti etenemisen toiselle palikalle kesken hypyn. Vaikka täysin samasta kohdasta hyppäsi, meno vain loppui ja ukko putosi veteen. Tätä tapahtui "onneksi" vain kohdan alussa, mutta kyllähän se ärsytti kun lisäri kului aivan turhaan.
Kun kentän loppuun selviää, siellä odottaa jäätävän kokoinen kaiffari heitellen laatikoita. Laatikot tekivät jäätävästi damagea välillä vieden hengen kerrasta. Ihan varma en ole tästä paljon damagea laatikot tekivät, sillä läpi menneellä yrityksellä elämäni olivat todella vähissä ja minun olisi pitänyt kuolla Game Overiin kun osuin liikaa laatikoihin, mutta selvisin niukin naukin.
Pomo on todella mahtava, sillä siihen ei tehoa mikään muu kuin harppuuna. Muutama perus vihollinen pudottaa harppuunoita ja ne täytyy kerättävä, jotta kentän pääsee läpi. Pomo on vielä sen verran kryptinen, että ensin täytyy ukkoa potkaista munille jolloin kaverin silmät pullistuvat päästä ja vasta tämän jälkeen häntä voi ampua harppuunalla.
Tämä täytyi tehdä todella tarkalla ajoituksella tai rautarinta ei ottanut vahinkoa. Kun kenttä viimein meni läpi, tuuletin kun olisin päässyt pelin läpi, sen verran karmaiseva kokemus oli tämäkin :D





Sitten viimeisen kentän pariin. Voi hyvää päivää, että tämä oli paha kenttä! Kentän alussa vastassa on runsaasti konekivääriukkeleita jotka onneksi ampuivat vain ammuksen kerrallaan. Alareunassa juoksenteli sotilaita jotka viskoivat välillä käsikranaatteja jotka veivät todella paljon energiaa kerrasta. Onneksi kentän alalaidassa oleskelua pystyi välttämään mahdollisimman paljon.
Seuraavana onkin sitten oikeastaan yhtä kamala kohta kuin toisen kentän tasohyppely - Alcatraz -vankilan kallion seinämä. Tässä kohdassa täytyy lähinnä käyttää heittokoukkua jotta pääsee etenemään. Grafiikat ovat sellaista sillisalaattia, että ei oikein tiennyt missä voi seisoa ja missä ei. 
Tämä kohta sisältää myös ihan perinteistä tasohyppelyä ja on välillä todella epäselvää, mihin pystyi hyppäämään ja mihin ei. Jotkut pienet palikat maastoutuvat taustaan erittäin tehokkaasti. Eikä tässä vielä kaikki! Ruudun yläreunasta putoaa kivenmurikoita täysin satunnaisesti. Lähes poikkeuksetta murikkaan osuminen tarkoitti kuolemaa. Kuoleman jälkeen luonnollisesti joutuu tämän kohdan alkuun.
Katselin TMR:n videosta mihin kohtiin heittokoukkua kannatti käyttää koska tämän opettelussa olisi mennyt ikä ja terveys - mielenterveys ennen kaikkea. Ensimmäisestä kentästä saa koukut tätä kohtaa varten, mutta jos ja kun Game Over on tullut jossain vaiheessa peliä, ei niitä olekaan käytössä.
Peli onneksi antaa koukut automaattisesti kun tähän ruutuun saavutaan. Monta kertaa kävi niin, että juuri kun oli heilauttanut itsensä liikkeelle, kivenmurikka putosi juuri oikealla hetkellä pudottaen Harryn kuiluun. Yksi ainut kohta tässä on sellainen, että jos kivi osui, niin saattoi pudota turvalliselle palikalle. Tästä kohdasta pystyi selviämään hyppimällä yhden koukkukohdan ohi, joten vielä oli mahdollisuus selvitä loppuun.
Tämä kohta oli kunnon punainen vaate itselleni, sen selvittämiseen meni enemmän aikaa kun toisen kentän venekohtaan. Kun viimein opin muistamaan kalliokohdan ja pääsin loppuun, että murikat eivät pudottaneet minua alas, on vielä mukava siivu kenttää jäljellä...
Ehdottomasti huvittavin juttu, mitä tässä kohdassa kävi, oli VIIDEN kiven samaan aikaan putoaminen kun itse seison pienen palikan päällä. Ei ollut pienintäkään mahdollisuutta selvitä :D 
Tämän kohdan jälkeen luvassa on lisää konekivääriukkeleita ja inhottavia kohtia. Kentän loppupuolella on yksi inha välibossi, mutta TMR onnistui löytämään jonkin salaisen oikoreitin mikä skippasi mukavan pätkän kenttää, mm. tämän välibossin. Välibossista olisi toki saanut kolme lisäriä, mutta luultavasti elämiä olisi mennyt enemmän mitä olisi saanut takaisin. Käytin myös yhtä speedrunia apuvideona ja jostain syystä hän ei käyttänyt tuota oikoreittiä. Ehkä se ei ollut vielä tuohon aikaan tiedossa. Loistava löytö joka tapauksessa, sillä kenttä olisi ollut huomattavasti hankalampi ja mennyt enemmän aikaa läpäisyyn.




Kun tästä kaameudesta on selvennyt, pudottaa normaali vihollinen raketinheittimen. Viimein pääsee tuotakin asetta käyttämään mikä on näkynyt valikossa ensimmäisestä kentästä asti. Tällä ei kannata kuitenkaan normaaleja vihollisia tykitellä mitä tulee vielä muutama kappale vastaan. Raketinheitintä täytyi käyttää seuraavaksi tulevaa pelin toiseksi viimeistä pomoa, helikopteria vastaan.
Peli tarjoilee 11 raketinheittimen ammusta - miksi kymmenen kun voi mennä suoraan yhteentoista. Helikopteriin on todella hankala osua. Se ei vaadi kuin neljä osumaa, mutta Harry lensi nurin jatkuvasti kun osui helikopterin ammuksiin. Harrylla kesti tovi keräillä itseään helikopterin ammusten jälkeen. Ammukset tekivät aivan älyttömästi vahinkoa ja tässä ei kovin pitkään saanut toheloida tai Game Over odotti.



Kun tästä selviää, on enää viimeinen vastus, Anaconda jäljellä. Jäätävän kokoinen lihava mies seisoo tasolla joka liikkuu ylös- ja alaspäin. Tässäkin henki lähti todella liukkaasti Anacondan ammuksista. Ukko vaatii neljä raketinheittimen ammusta, mutta siihen tehoaa onneksi myös Magnumin ammukset.
Elämiä täytyy olla jäljellä useampia, tai ei ollut mitään toivoa tätä kaveria vastaan. Monesti kävi niin, että joko olin tuhlannut liikaa raketinheittimen ammuksia helikopteriin tai sitten minulla oli liian vähän lisäreitä jäljellä. Jäätävän pitkän grindauksen jälkeen sain viimein sellaisen suorituksen, että minulla oli seitsemän raketinheittimen ammusta ja reilusti lisäreitä.
Mutta pienessä jännityspaniikissa menin vahingossa liian lähelle reunaa ja putosin rotkoon. Kuoleman jälkeen homma alkoi sellaisesta kohdasta, että helikopteri olisi pitänyt tuhota uudelleen. Ai että kirpaisi, sillä tämmöisen suorituksen saamiseen meni pitkä tovi.
Jokin verran meni aikaa, mutta pääsin viimein uudelleen viimeiselle pomolle, mutta tällä kertaa minulla oli vain kolme raketinheittimen ammusta kun niitä tuhlautui liikaa helikopteriin. Elämiä onneksi oli mukava määrä ja yritin pitää pääni kylmänä. Osuin kaikilla raketeilla Anacondaan ja vaihdoin Magnumiin.
Huomasin samalla, että minulla ei ollut enää kuin kaksi lisäriä jäljellä ja muutama energia. Tähtäsin Magnumilla yläviistoon ja aloin tykittämään. Ei varmaan ihan älyttömästi energiaa jäänyt jäljelle, mutta sain kuin sainkin ukon nujerrettua.




Kylläpä tuntui hyvältä, kun peli viimein meni läpi. Hyi hittolainen.
Todella tuskainen pelikokemus oli tämä. Älkää hyvät ihmiset koskaan edes testatko tätä peliä, ei ole minkään arvoinen kokemus. Tai oikeastaan, alkukuvan voi käydä katsomassa ja Harryn löpinät kuuntelemassa, sen jälkeen pelin voi sulkea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti