Sivut

keskiviikko 23. heinäkuuta 2025

Lee Trevino's Fighting Golf


Games Beaten:
471/710
Genre: Sports
Goal: Win Nassau Game (9 Holes)

Arvosana: 6/10
Vaikeusaste: 6/10

Ja näin, olen läpäissyt kaikki NESin golf -pelit! Tämä viimeiseksi jäänyt ei kyllä ihan sieltä parhaimmasta päästä ollut valitettavasti. Graafisesti ihan mukiinmenevä, mutta tässä oli todella ärsyttäviä asioita.
Hyvin kevytkenkäisestä golffista on kyse, sillä tässä saa lopputekstit aikaiseksi pelaamalla miten huonosti hyvänsä. Jotta homma ei ihan läskiksi mene, TMR asetti tähän pienen porkkanan. Läpäisyyn vaaditaan tietokonevastustajan voittaminen yhdeksän väylän pelissä.

Aloitin pelin pelaamisen ilman tietokonevastustajaa ja pelasin täyden 18 -väylän kierroksen. Valittavana on kaksi erilaista rataa; USA tai Japani. Valikossa on myös kaksi tyhjää kohtaa, että en sitten tiedä avautuisiko tähän lisää pelattavaa vai onko vain koodaamisen laiskuutta.
Valitsin USAn ja sain aikaiseksi järkyttävän +56 kierroksen :D Tämä johtui pelin ärsyttävistä mekaniikoista. Voimamittari rullaa aivan liian nopeaan tahtiin ja oli todella hankala saada mitään hyviä lyöntejä aikaiseksi.
En oikein missään vaiheessa tajunnut miten lyöntejä tehdään tasalaatuisesti. Nappia painamalla mittari lähtee rullaamaan ja tämä määrittää lyönnin nopeuden. Jos kovan lyönnin halusi, mittari täytyi pysäyttää ihan vasemmassa laidassa. Tämän jälkeen uudelleen nappia painamalla määritetään lyönnin tarkkuus. 
Mittarin oikealla puolella on nuoli ja ilmeisesti siihen olisi tarkoitus pysäyttää jos haluaa lyönnistä tarkan. Mutta välillä vaikka miten tarkasti nuolen kohdalle pysäytti, saattoi lyönti lähteä omituisesti vinoon. 
Joissain tilanteissa pelihahmo on lyöntimittarin päällä niin, että nuolenkohtaa ei meinaa nähdä. Todella hienoa suunnittelua, piti hieman arpapelillä osua nuolen kohdalle jos halusi lyönnistä tarkan.
Mailoja pystyi valitsemaan miten halusi, mutta peli ei kerro, miten pitkälle milläkin mailalla pystyy lyömään. Tämä olisi ehdottomasti pitänyt mainita. Peli ehdottaa valmiiksi jotain mailaa mikä olisi tilanteeseen sopiva, mutta välillä lyönnit jäivät todella vajaiksi. Toki tämä riippuu maaperästä, mihin pallo laskeutui, mutta olisi silti voinut hieman tarkempaa mailaa ehdottaa.
Yritin vähän katsella, miten pitkälle milläkin mailalla sai lyötyä, mutta eipä näitä oikein ulkoa muistanut. Homma meni ns. "tuurilla" läiskimiseksi. Ei oikeastaan muissakaan golf -peleissä kerrota mailojen maksimipituuksia, mutta jotenkin ainakin osassa homma oli selkeämpää.
Tuulen nopeus tässä on täysi vitsi, sillä pallo saattoi kaartaa aivan väärään suuntaan vaikka lyönti onnistuikin hienosti. Joskus tuuli ei vaikuttanut lainkaan vaikka puhuria ihan mukavasti olikin lyönnin aikana. 
Ennen lyöntiä pystyi B-napilla ottamaan kursorin esiin, minkä avulla suuntaa voi katsella hieman tarkemmin. Kursoria pystyi siirtämään myös eteen- tai taaksepäin, ja voisi olettaa, että tämä vaikuttaisi lyönnin nopeuteen. Tämäkään asia ei selvinnyt sillä lyönnit näyttivät melko samalta vaikka mihin kohtaan kursorin laittoi.
Pientä tuntumaa tuli pelaamisen edetessä, mutta aikamoista arpapeliä se joka tapauksessa oli.



Peliin on laitettu monia erilaisia esteitä ja perus karheikon lisäksi löytyy myös SUPERkarheikko johon pallo pysähtyi kuin seinään :D Sieltä pois pääseminen vaati myös todella jämäkkää lyöntiä. Näitä karheikkoja on lähes jokaisella väylällä.
Pelissä esteiden rajat on ilmoitettu todella huonosti. Vaikka selkeästi näytti, että pallo olisi väylällä, silti pelin mukaan se on hiekkaesteessä tai jossain muussa inhotuksessa. No, tämä onneksi toimi myös toisinpäin ja joskus todella harvoissa tapauksissa olinkin väylällä jonkin muun asian sijaan.
Puiden väistäminen on tämän asian vuoksi aika haasteellista kun ei tiennyt, miten iso hitboxi puulle on oikein tehty. Jos puuhun meni osumaan, pallo kimposi hienosti kuin jostain kumisesta esteestä :D
Viheriöt ovat aika omituisia, todella paljon erilaisia merkkejä näyttämään maaston muotoa, mutta ei niistä kyllä mitään tajunnut.



Pelattavia hahmoja tässä on neljä kappaletta ja 18 väylän kisan pelasin Big Jumbo -nimisellä hahmolla. Hahmoilla on ohjekirjan mukaan eroja, mutta eivät ne kovin selkeitä olleet. Jos pelkästään visuaalista asiaa haluaa käyttää peli-innon nostatukseen, niin kannattaa valita Pretty Amy. Muutamissa tilanteissa hänen pikkuhousunsa vilkkuvat ruudulla.
Melkoinen yksityiskohta on tähän haluttu laittaa :D Pelin nimessä keikkuva Lee Trevino on myös pelissä mukana, mutta hämmentävästi hänet on nimetty "Super Mexiksi". Kävin vähän hänen Wikipedia -artikkeliaan tutkimassa, niin ukkoa on kutsuttu tuolla nimellä.
Mutta silti hämmentävää, että pelin ns. päähahmo on valittavana vasta kolmantena pikkuhousu Amyn ja Big Jumbon jälkeen. Niin ja miksi ukkoa ei kutsuttu Lee Trevinoksi jonkun hämärän lempinimen sijaan? 



Kävin vilkuilemassa TMR:n läpäisyä, että pelin saa ns. hyväksytysti läpäistyksi. Nassau -nimellä varustettu pelimoodi on se, missä pelataan kahdestaan ja taistellaan voitosta. TMR valitsi itselleen tämän Super Mexin ja lyöntivaiheessa ruudulla komeili nimi Trevino.
Okei, tämä hämmensi sen verran, että valitsin sitten itsekin Super Mexin, että ainakin varmasti menee läpäisy oikein. Onhan se ihan cool pelata peli läpi kannessa komeilevalla herrasmiehellä.
Kun oma hahmo on valittu, peli arpoo sitten vastustajan. Ihanasti vastuksekseni valikoitui Pretty Amy! Tässä kaksintaistelussa pelataan vain yhdeksän väylää mikä on todella ihana juttu. Tietokone ei ollut mikään ihan helpoin voittaa ja jouduin useamman tunnin taistelemaan, jotta tämä onnistui.
Resettiä painoin melko nopeasti jos ero karkasi liian suureksi. Halusin vastustajakseni Amyn, koska se nyt sattui valikoitumaan ensimmäisellä kerralla. Pikkuhousuilla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä.
Resettiä joutui hakkaamaan monta kertaa peräkkäin, sillä tuuri ei osunut Amyn kohdalle kovinkaan usein.



Yrityksiä kului ja Amy teki hyvää tulosta välillä putaten suoraan sisään väylältä. Yhden Hole In Onenkin mokoma meni tekemään. Yhdeksän väylän kisaan mahtuu mukaan kaksi erikoisväylää. Toisessa täytyi saada lähemmäksi reikää ja toisessa lyödä pidemmälle kuin toinen. Tämä on toteutettu hieman hämmentävästi, sillä jos kummassakaan ei saanut hyväksytylle alueelle, ei tullut voittoa. Eikä puhuta mistään alueen ulkopuolelle lyömisestä vaan mikään kevyt karheikko ei kelvannut.
Luulisi, että kun tavoitteena on vain lyödä paremmin kuin toinen, miksi tätä ei lasketa? Hämmentävästi ruudulla näkyi onnitteluteksti pokaaleineen, mutta mitään pituuksia ei ollut. Kerran onnistuin lähemmäksi reikää -kisan voittamaan, mutta eipä siitä tainnut sen kummempaa hyötyä olla.
Tietokonehahmo saattoi joskus seota ja alkaa lyödä ihan kummallisia lyöntejä. Joskus isommasta hiekkaesteestä pois pääseminen otti todella monta lyöntiä. Välillä kävi niin, että Amy takoi täysin samaan kohtaan mikä vei pallon kokonaan pois pelialueelta. Tätä hän sitten teki niin pitkään kunnes lyöntejä oli niin paljon, että hän luovutti reiän suhteen.
Näin kävi seitsemännellä väylällä ja olin hieman ihmeissäni. Tämän johdosta peli meni tasoihin, sillä olin itsekin pelannut aika huonosti. Kävi kuitenkin niin, että kaksi viimeistä väylää meni osaltani tuttuun tapaan eli huonosti ja Amy voitti muutaman lyönnin turvin.
Tätä sekoamista ei hetkeen tapahtunut uudelleen ja pelailin useamman tunnin ns. normaalisti. Manasin, että pitikin mennä paineessa häviämään tuo uskomaton tuuripeli. Mutta sitten onni potkaisi uudelleen ja sama sekoaminen tapahtui samalla väylällä! Jostain syystä puiden sijoittelu ja väylän perällä oleva pelialueen ulkopuolinen alue on sellainen yhdistelmä, että tietokone saattaa seota.
No, tämä väylä meni itsellänikin aivan päin helvettiä ja löin vain yhden lyönnin paremmin kuin Amy :D Sitten tapahtui jotain uskomatonta, tietokone sekosi myös seuraavalla väylällä! Hän löi viheriön vasemmalla puolella olevaan superkarheikkoon ja jostain kumman syystä tämän jälkeen lyönnit eivät kohdistuneetkaan viheriölle vaan vielä enemmän vasemmalle radan ulkopuolelle. Selkeästi joku koodausvirhe, sillä lyönneissä ei ollut mitään järjenhäivää.
Tätä samaa kaavaa Amy sitten jatkoi luovuttamiseen asti. Itse onnistuin hieman paremmin saada palloni sisään ja olin mukavassa johdossa. Viimeinen väylä meni yhden lyönnin huonommin kuin Amylla, mutta tällä ei ollut onneksi väliä.
Kisa päättyi +17 minulle ja +20 Amylle joka oli aivan luokattoman huonoa golfaamista :D No samapa tuo, peli meni läpi. Samat loppukuvat ja tekstit pyörivät ruudulla kuin yksinpelissäkin. 







Ei tämä kovin nautinnollista ollut. Ainoa hupi mitä tästä sai, oli tuo tietokoneen sekoaminen.
Ehkä tästä olisi kaksinpelinä saanut jotain irti, mutta tällä tavoin ei kovinkaan hauskaa pelaamisen kanssa ollut.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti