Genre: Platform
Goal: Defeat Dr. Wily
Arvosana: 10/10
Vaikeusaste: 4/10
Vuonna 200X, luotiin super robotti nimeltä Mega Man. Tohtori Light loi Mega Manin estämään tohtori Wilyn pahat aikeet.
Aikaisemman häviönsä jälkeen, tohtori Wily loi kahdeksan omaa robottiaan hyökkäämään Mega Mania vastaan.
Mega Man on yksi lempipelisarjoistani vielä tänäkin päivänä. Rakastan ideaa, että voi itse valita missä järjestyksessä haluaa kentät pelata. Valittavana on kahdeksan Robotmasteria jotka kukin ovat hyvin erilaisia toisiinsa nähden.
Peli on tyylillisesti sivusta kuvattavaa tasoloikkaa missä Mega Man tuhoaa vihollisia tykkikätensä avulla.
Valittavana on seuraavanlaiset Robotmasterit; Bubble Man, Air Man, Quick Man, Heat Man, Wood Man, Metal Man, Flash Man & Crash Man. Kun näistä on selvinnyt, siirrytään pahan tohtori Wilyn pääkallolinnaan estämään ukon maailmanvalloitusaikeet.
Pelissä on loputtomat continuet ja salasana. Salasana tosin vain kattaa kahdeksan Robotmasteria ja parhaimmalla salasanalla pääsee Wilyn ensimmäiseen kenttään asti. Wilyn kentät täytyy muuten pelata putkeen, niihin ei jostain syystä salasanoja anneta.
Tämä ei nyt varsinaisesti mikään ongelma ole, sillä kenttiä ei ole kuin kuusi kappaletta. Osa kentistä on vielä todella lyhkäisiä.
Länsimaalaiseen julkaisuun on jostain syystä laitettu kaksi eri vaikeustasoa mitä ei nähdä missään muussa NESin Mega Man -pelissä kuin tässä. Jostain syystä pelintekijät olivat ajatelleet, että peli olisi liian hankala ja laittaneet Normal ja Difficult -vaikeustasot.
Alkuperäisessä Famicom -versiossa ei tälläistä ole lainkaan ja siinä voi pelata vain tuolla Diffucult -asetuksella. Sinällään huvittavaa, koska tämä kakkonen on mielestäni NESin helpoin Mega Man ainakin Robotmastereiden suhteen. Ei olisi mitään helpompaa vaikeusastetta kaivattu.
Difficultillakin robotit kuolevat melko nopeasti. Penskana tuli tuolla Normal -vaikeusasteella pelailtua, mutta nykypäivänä valitsen aina Difficultin.
Ensikosketus Mega Man -sarjaan tapahtui kaverin synttäreillä ensimmäisellä luokalla tämän pelin merkeissä. Synttäriporukan pelitaidot eivät päätä huimanneet, sillä kukaan ei päässyt edes pelin helpointa Robotmasteria, Flash Mania läpi. Yksi vieras onnistui pääsemään Flash Manille asti, mutta sen voittaminen oli liikaa.
Peliin syntyi välitön kiinnostus ja jo jonkin ajan päästä lainasin pelin kaveriltani jotta pääsen pelaamaan sitä enemmän. Eipä aikaakaan kun peli meni jo läpi :)
Mega Man -sarjan yksi hienouksista perustuu hahmon tykkikäteen. Kun voittaa jonkin Robotmastereista, Mega Man omaksuu tämän robotin aseen itselleen. Ase tehoaa johonkin toiseen Robotmasteriin todella tehokkaasti ja yksi pelisarjan hauskimmista jutuista on selvittää, että mihin Robotmasteriin ase oikein tehoaa.
Aseita voi hyödyntää myös perus vihollisten kanssa ja jotkin kuolevat todella nopeasti kun onnistuu löytämään oikean heikkouden. Ihan mielin määrin ei voi aseilla ampua, sillä ne käyttävät ase-energiaa. Viholliset pudottavat tätä ase-energiaa satunnaisesti ja hyvällä tuurilla aseita sai ladattua uudelleen.
Ase-energioita löytyy myös kenttien varrelta ja välillä täytyy pohdiskella, mitä asetta on järkevää täyttää. Tohtori Wilyn pääkallolinnan kentät ovat sellaisia, että uuteen kenttään siirryttäessä ase-energiat eivät täyty. Näissä kentissä taktikoinnilla on suuri rooli, että ei mene tuhlaamaan myöhemmin tarvittavia aseita.
Tätä ei tietenkään voi ennakolta tietää ja ensimmäisellä pelikerralla tulikin todella varovasti käytettyä mitään. Tämä aseiden haaliminen Robotmastereilta ja niiden hyödyntäminen on todella loistava idea!
Tykkään pelata näitä Mega Maneja myös pelkällä perus-aseella eli Mega Busterilla mikä antaa aivan toisellaista näkökulmaa pelaamiseen. Robotmastereilta saadut aseet ovat todella tehokkaita ja tuhoavat Robotmasterit muutamalla iskulla. Pelkällä perus-aseella joutuu taktikoimaan huomattavasti enemmän kun vahinkoa ei voikaan enää tehdä jäätäviä määriä.
Näiden Robotmastereiden aseiden lisäksi kolme robottia pudottaa myös kulkemista helpottavat apuvälineet. Logiikka hieman ontuu tämän asian kanssa - pitävätkö Robotmasterit näitä apuvälineitä hallussaan muuten vaan vai kasataanko tuhoutuneet robotin jäänteistä nämä aparaatit?
Joka tapauksessa erittäin loistavaa kun tähän on laitettu moiset vempeleet. Aluksi ei tiedä, mikä robotti pudottaa minkäkin apuvälineen, mutta kun asian tietää, voi taktikoida missä järjestyksessä Robotmasterit haluaa tuhota. Apuvälineet helpottavat joitain kenttä todella paljon.
Esimerkiksi Heat Manin kentässä oleva legendaarinen Yoku -palikkakohta menee yhden apuvälineen avulla kuin vettä vaan. Apuvälineet ovat seuraavanlaisia:
Item 1: Pieni alusta joka propellinsa avulla nousee suoraan ylöspäin ja häviää tietyn ajan kuluttua. Näitä voi laittaa kolme kappaletta samanaikaisesti ruudulle. Tämän alustan käyttö kannattaa opetella hyvin, sillä sitä tarvitaan Wilyn ensimmäisen kentän yhden huoneen ohittamisessa. Millään muulla ei tästä kohdasta pääse ohi ja alustat täytyy laittaa juuri oikeisiin kohtiin jotta jälkimmäisille tikapuille selviää.
Item 2: Alusta lentää vaakasuorassa niin pitkään kun ase-energiaa riittää tai se törmää johonkin esteeseen. Erittäin hyödyllinen Heat Manin kentässä ja pakollinen Wilyn toisessa kentässä.
Item 3: Tämä alusta tarrautuu seinään kiinni ja alkaa nousta suoraan ylöspäin. Todella kätevä kapeissa käytävissä ja alusta nousee niin pitkään ylöspäin kun se saavuttaa tason reunan jolloin se jää paikalleen.
Pelissä on mahdollista saada itsensä sellaiseen tilanteeseen, että alustojen ase-energiat ovat lopussa ja jotain niistä tarvitsisi käyttää. Onneksi vihollisia tuhoamalla saa lisää ase-energiaa ja voi taas jatkaa matkaa. Tätä kävi itselle monesti kun nuorempana peliä pelasin.
Etenkin Wilyn ensimmäisen kentän Item 1:llä tehtävä ylitys oli niin hankala, että se vaati monia yrityksiä. Nykyään kun tietää miten alustat täytyy asetella, menee se lähes poikkeuksetta ensimmäisellä yrityksellä.
Salasanan ja Robotmasterien määrän lisäksi tähän kakkoseen on laitettu vielä energiantäytöt mitä ei ensimmäisessä osassa vielä nähty. Energiantäyttöjä on ripoteltu kenttien varrelle ja sen voi halutessaan käyttää kun tilanne näytti huonolta. Energiantäytöllä saa energiat kokonaan täyteen.
Mega Man voi kantaa mukanaan enintään neljää energiantäyttöä. Jos pelaamisen aikana sattui Game Over tulemaan, jostain syystä energiantäytöt hävisivät kuin tuhka tuuleen. En tiedä oliko tämä tietoinen valinta vai huolimatonta koodausta. Tämä hieman hankaloittaa etenkin Wilyn kenttiä kun ei olekaan enää apukeinoja näihin hankalampiin kenttiin.
Onneksi useasta Wilyn kentästä löytyy energiantäyttö jonka avulla pärjää mainiosti hankalampia pomoja vastaan.
Tämän Mega Man 2:sen Robotmasterit kenttineen on huippuluokkaa. Todella hauskoja teemoja ja kenttien musiikit aivan ykkösluokkaa. Seikkaillaan jäällä, metsässä, veden alla, taivaalla, tehtaalla, kuumassa mestassa ja jossain kummallisessa putkista tehdyssä paikassa.
Quick Manin kenttä on kuitenkin se kummallisin. En oikein tiedä missä tässä olisi tarkoitus olla. Kuitenkin tämä kenttä on varmasti se, mikä monille tuotti ongelmia penskana. Kenttä sisältää nopeita laser -säteitä jotka tappavat kerrasta. Säteitä tulee vielä monta ruudullista putkeen ja kaikki on selvitettävä jotta pääsee eteenpäin.
Jos säteet tuntuvat ylitsepääsemättömiltä, niin ne voi halutessaan pysäyttää Flash Manin Time Stopper -aseella. Tässä on kuitenkin pieni jekku, sillä Time Stopper on myös kentän pomon, Quick Manin heikkous. No, Quick Maniin tehoaa kyllä muutkin aseet tehokkaasti eikä se liian paha pelkällä Busterillakaan ole, ainakaan Normal -vaikeusasteella.
Kun kaikki kahdeksan Robotmasteria on tuhottu, siirrytään hurjaan tohtori Wilyn pääkallolinnaan! Kahdeksan Robotmasterin kenttien ollessa ykkösluokkaa, ihan samaa ei voi sanoa näistä Wilyn kentistä. Teemat on jotenkin todella samanlaisia ensimmäinen kenttä pois lukien.
Ei nämä nyt mitään sysipaskoja ole, hieman vaihtelua olisi kaivannut. Neljäs kenttä on ehdottomasti näistä se heikoin esitys. Aina kun tätä peliä pelaa, niin tämä on se kenttä mitä ei odota innolla. Violetti väritys ja hieman ankea musiikki eivät ole sitä parasta antia.
Kentän pomo, Boombeam Trap sisältää hieman kyseenalaista pelisuunnittelua. Pomoon ei tehoa mikään muu kuin Crash Manin Crash Bomb -ase. Huoneessa on myös Crash Bombilla tuhottavia seiniä joita täytyy tuhota päästäkseen käsiin Boombeam Trappeihin.
Pidän kyllä siitä, että pomo on periaatteessa pieni puzzle ja täytyy ymmärtää, mitkä seinät täytyy tuhota ja mitkä jättää tuhoamatta. Crash Bomb riittää juuri ja juuri jos kaiken tekee oikein. Jos käyttää pientä glitchiä hyväkseen jolloin kaksi seinää saa tuhottua kerralla juuri oikein asetetun Crash Bombin vuoksi, säästää yhden ammuksen seuraavaan kenttään.
Tätä pomon puzzlemaisuutta ei varmasti yksikään muksu keksinyt. Itse pienenä tein niin, että ensin tuhosin kaikki seinät jonka jälkeen tapatin itseni. Sitten keräsin Crash Bomb -aseen täyteen ja menin uudelleen pomohuoneeseen tuhoamaan Boombeam Trapit. Seinät eivät kuoleman jälkeen tule enää takaisin joten tälläinen tyyli toimi mainiosti.
Pomossa täytyy käyttää myös Item 1:stä ja 3:sta hyödyksi jotta pääsee korkeimmalle tasoille. Sinänsä nerokas ja moniulotteinen pomo. Ainoastaan heikkous olisi voinut olla jokin muu kuin sama, millä tuhotaan seinät.
Jos onnistui säästämään yhden Crash Bombin seuraavaan kenttään, saa sillä Wilyn ensikohtaamisen hoidettua melko sukkelaan. Yksi oikein aseteltu Crash Bomb riittää viemään Wilyn jälkimmäisen muodon koko energiapalkin kerralla :D Tätä ei kuitenkaan ilman Game Overia voi koittaa kun kerran. Game Overin jälkeen kaikki ase-energiat ovat jälleen täynnä ja niitä voi käyttää huomattavasti reilummin.
Hieman jännästi tehty, että aikaisemmassa kentässä pakollinen ase on myös seuraavassa kentässä todella hyvä. Kenttä kun on vain yhden ruudun kokoinen Boss Rush, ei tässä saa edes ase-energioita kerättyä, paitsi tahallisella Game Overilla. Onneksi muitakin vaihtoehtoja ensimmäisen Wilyn tuhoamiseen on kuten överitehokas Metal Blade.
Tässä Boss Rushissa on myös varmaan yksi sarjan kuuluisimmista "easter eggeistä." Jos Metal Mania ampuu sen omalla aseellaan Metal Bladella, robotti kuolee kahdesta iskusta! Homma menee vielä överimmäksi jos käyttää Normal -vaikeusastetta ja silloin tuhoaminen vaatii vain yhden Metal Bladen :D
Toinen hieman tuntemattomampi "easter egg" on Heat Man. Jos Heat Mania ampuu Crash Bombilla, saa se energiapalkkinsa takaisin täyteen.
Pelin viimeisenä kenttänä on jokin luolasto, missä ei ole musiikkia lainkaan. Vihollisina toimii muutama happotippa joista menettää todella paljon energiaa. Ainut ääni, mitä kentässä on noiden happotippojen putoaminen maata vasten. Tavallaan ihan kiinnostava ratkaisu, antaa jännittävän tunnelman!
Viimeisen pomon virkaa toimittaa Alien jota tohtori Wily ohjailee. Alieniin ei tehoa mikään muu kuin Bubble Manin ase, Bubble Lead jolla ei ole ihan helppo osua Alieniin. Alien tekee myös jäätävät määrät vahinkoa jos siihen tai sen ampumaan ammukseen osuu.
Tässä kentässä ei auta tehdä muuta kuin Game Over, jos kuplat loppuvat kesken, sillä ase-energiaa se ei tarjoile. Onneksi Bubble Lead on suhteellisen riittoisa joten ei tämän kanssa hirveästi ongelmia tule.
Moni pitää tätä kakkosta sarjan parhaana osana, mutta nuo tohtori Wilyn kentät pudottavat tämän toiselle sijalle omassa listassani. Robotmasterit, musiikit, grafiikat ja kontrollit kaikki ovat kyllä oikein loistavia.
Joka tapauksessa, kympin peli tämä on pienistä kauneusvirheistä huolimatta. Tämän laittaa mielellään NESiin ihan milloin hyvänsä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti